Sverige är ett framtidsinriktat land

Debatt mellan Britt Bohlin Olsson (s) och Göran Lennmarker (m) 31 maj 2006

Onsdagen den 31 maj möttes socialdemokraternas gruppledare i riksdagen Britt Bohlin Olsson och moderate ordförande i konstitutionsutskottet Göran Lennmarker i en direktsänd debatt i SR P4 Väst. Under den tjugo minuter långa debatten kom fokus att handla om skillnaderna mellan moderaterna och socialdemokraterna och vad de två partierna tycker om skolan, arbetsmarknaden och sjukvården.

Medan Göran Lennmarker hävdade att den enda stora skillnaden mellan de två partierna är att med en moderat regering skapas sysselsättning, kontrade Britt Bohlin Olsson med att skillnaden mellan partierna är enorm; Sverige är ett framtidsinriktat land där alla, inte bara några få, ska ha chansen att vara med; Sverige är ett land där socialdemokraterna, till skillnad från moderaterna, inte vill försämra för dem som har det sämst. Allt detta samtidigt som Lennmarker och hans partikamrater istället vill förbättra för de få som har det bäst ställt genom exempelvis sänkningar av förmögenhetsskatten.

Debatten snuddade också vid den nya lag moderaterna vill införa som går ut på att man ska få vård i tid för att förhindra kostsamma vårdköer. Men en sådan lag måste, enligt Bohlin Olsson, ställas i kontrast till moderaternas förslag om sjukintyg från första sjukdagen. ”Är det något som kommer att skapa köer är det moderaternas förslag att man måste lämna sjukintyg från första dagen! Jag tycker vi kan använda våra resurser bättre än att låta läkare skriva ut intyg första dagen på att man förkyld”, sa Bohlin Olsson.

Debatten avslutades med frågan om hur högt valdeltagandet blir. Där var båda sidorna överrens, det får inte bli lägre än vid förra valet.

Sidan uppdaterades senast: 2006-08-09 14:02

Vilhelminas banner