Hans Karlsson mötte moderat chefsekonom

Göteborg stod under tisdagen den 23 maj som värd för debatten mellan arbetslivsminister Hans Karlsson och moderaternas chefsekonom Anders Borg.

Främst kom det att handla om jobben och debatten visade tydligt skillnaderna i synen på hur arbetslösheten ska lösas.  Borg försvarade moderaternas nedskärningar i de olika trygghetssystemen och rättfärdigade dessa med påståendet att en ”normal” arbetslös LO-familj skulle tjäna in det den förlorade under arbetslösheten senare i form av skattesänkningar på lönen.  Dessvärre preciserades aldrig under debattens gång vad som är att betrakta som en ”normal arbetslös” eller hur denna skulle få tillgång till ett tryggt arbete.

Som svar på Borgs nedskärningsiver påpekade Hans Karlsson att moderaternas uppenbara agenda har till uppgift att skapa ett låglöneland.  Deras nedskärningar i trygghetssystemen leder i praktiken till att människor inte kommer att ha möjlighet att ansluta sig till facket, varvid facket försvagas och lönerna därmed pressas nedåt.

Hans Karlsson ifrågasatte också den skeva bild av verkligheten som moderaterna försöker förmedla utåt när de hävdar att arbetslösheten är för hög i Sverige, då deras statistik även räknar studerande och sjuka som arbetslösa.  Att moderaterna dessutom vill göra inskränkningar i strejkrätten, vid sidan av centerns förslag om att göra det lättare för arbetsgivare att säga upp ungdomar under 26 år, skapar knappast fler jobb utan snarare otrygga anställningar.

Sidan uppdaterades senast: 2006-08-09 14:02

Vilhelminas banner