Bodström tog hem debatten!

Bodström mötte moderata företrädaren Beatrice Ask i ett soligt Kungalunden i Malmö under gårdagen. Debatten kom bland annat att handla om välfärden och arbetslösheten och Bodström, som var på ett strålande humör, tog hem flest poäng.

Åhörare vid debatt i Malmö

Ask däremot hade betydligt svårare att komma in i debatten och tydliga problem att ge raka svar. Exempel på detta var när frågan om arbetslöshetsstatistiken kom upp och varför moderaterna i sina uträkningar anser att exempelvis även studerande, föräldralediga och cancersjuka ska ses som arbetslösa. Inte heller kunde hon, efter mothugg från publiken, vidare styrka sitt påstående om att cancersjukvården i Region Skåne skulle vara under all kritik.

Frågan om brottsligheten kom också upp under debattens gång varvid Ask ondgjorde sig över att den socialdemokratiska regeringen tillåter brottsligheten genom att inte anställa fler poliser.  På detta replikerade Bodström att ”varje dag när du vaknat de sista åren har en ny polis anställts. Vi satsar mycket på att motverka brottslighet; vi gör det lokalt, regionalt och i hela landet”.

Därmed sammanfattas debatten bäst med följande retoriska fråga från någon ur publiken: ”Varför ska man rösta på moderaterna? Varför rösta bort ett vinnande lag?”

Sidan uppdaterades senast: 2006-08-09 14:02

Vilhelminas banner