Raka besked om vård och omsorg

Vård och omsorgsminister Ylva Johansson gav tydliga besked i onsdagens debatt på omvårdnadsboendet Hallen i Solna den 24 maj.

”Vården och omsorgen för våra äldre utgör kärnan i den socialdemokratiska välfärdspolitiken.” Den moderata riksdagsledamoten Christina Husmark Pehrsson stod för motståndet och de ideologiska skillnaderna var påtagliga.

”Satsningar på vården och omsorgen går före sänkta skatter”, sa Ylva Johansson som var märkbart pigg och debattlysten. Vidare bad hon Christina Husmark Pehrsson förklara hur moderaterna ska kunna satsa på våra äldre och samtidigt rycka var femte skattekrona från vården, vilket motsvarar 250 miljarder kronor.  Ylva Johansson berättade om regeringens miljardsatsning. ”Under de kommande tio åren tillför vi ytterligare tio miljarder till vården och omsorgen av de äldre. Vi måste bland annat satsa på personalens kompetensutveckling.”

Frågan om hur vården skulle finansieras dök ständigt upp i debatten och Ylva Johansson talade om vikten att vara tydlig mot väljarna. ”Ni moderater är tydliga, ni sätter sänkta skatter främst. Vi vill vara lika tydliga och säga, att välfärden går före sänkta skatter.”

Husmark Pehrsson kritiserade regeringens arbetsmarknadspolitik och menade att människor måste komma i arbete för att vi ska klara av finansieringen av framtidens pensionärer. ”År 2020 kommer vi ha dubbelt så många åttioåringar som vi har nu, sa Christina Husmark Pehrsson. Ylva Johansson replikerade med att moderaternas förslag till sänkta skatter inte sätter fler människor i arbete, tvärtom, det motsvarar var femte undersköterska som ska bort. Hur ska det ge våra äldre en tryggare ålderdom?

Länk till socialdemokraterna i Solna
Sidan uppdaterades senast: 2006-08-09 14:02