Facit - moderattest

1. (C) Moderaterna vill sänka ersättningen i A-kassan till 65 procent efter 300 dagar. Detta tvingar personer att ta jobb till lägre löner än idag. Moderaterna vill skapa en låglönemarknad. Vi socialdemokrater tycker att det är viktigare att konkurrera med kunskap istället för låga löner. Vi vet att det går att skapa jobb utan att sänka lönerna. Vi har skapat 300 000 arbetstillfällen de senaste 10 åren.

2. (B) Moderaterna vill sänka skatterna med 250 miljarder. Trots att det nu går bra för Sverige så vill moderaterna att sjuka, arbetslösa, pensionärer och föräldralediga ska få det sämre för att de som tjänar mest ska få mer kvar i plånboken. Vi socialdemokrater tror på en solidariskt finansierad välfärd där alla ger efter förmåga och får efter behov. Det tjänar alla på.

3. (A) Moderaterna vill införa en receptavgift på 25 kronor. De föreslår även försämringar i högkostnadsskyddet för läkemedel och besök hos läkaren. Moderaterna låter de sjuka betala för stora skattesänkningar för dem som tjänar mest. Vi socialdemokrater vill ha en gemensamt finansierad sjukvård. Alla ska få vård efter behov – oavsett tjockleken på plånboken.

4. (C) Moderaterna vill skära bort 4 månader i föräldraförsäkringen. Vi socialdemokrater tycker att det är viktigt att föräldrarna kan vara hemma med sina barn den första tiden. Varför ska barnen få betala moderaternas skattesänkningar?

5. (A) 50 000 personer blir öppet arbetslösa med moderaternas politik. Istället för att ge stöd åt de som är arbetslösa vill moderaterna sänka skatterna för dem som tjänar mest. Vi socialdemokrater strävar efter full sysselsättning. Alla som vill ha ett jobb ska kunna säga – Nu går jag till jobbet!

6. (C) Moderaterna vill öka priset på trafikförsäkringen med 300 procent. Det innebär att det bara är de som har det gott ställt som kan skaffa sig en bil. Vi socialdemokrater värnar om den solidariska socialförsäkringen, oavsett om vården behövs efter olyckor inom trafiken, efter olyckor på fotbollsplanen eller i hemmet. Förslaget om att föra över kostnader för sjukskrivning i samband med trafikolyckor till trafikförsäkringen innebär en övergång mot en privatiserad försäkringslösning – en modell vi känner igen från USA.

7. (B) Moderaternas politik drabbar inte bara svenskar. Också världens fattigaste får bidra till moderaternas skattesänkningar. Moderaterna vill nämligen sänka biståndet med 8 miljarder kronor. Sverige har nu uppnått FN:s mål om 1 procent av BNI i bistånd. Det är vi stolta över. Samtidigt inför vi ökad kontroll så att pengarna går till dem som verkligen behöver det.

Sidan uppdaterades senast: 2006-08-09 14:02

Vilhelminas banner