Birgitta Dahl talar på årets Anna Lindh-möte

”Alla folks frihet – hela världens fred!” är temat då Birgitta Dahl talar på Anna Lindh-dagen i Grillby den 13 augusti. Detta är det fjärde mötet i en tradition där Anna Lindh och hennes gärning ska inspirera inom något av de politiska områden där Anna satte spår och visade att politik, kompetens och en klar vilja kan betyda skillnad. Anna sade ofta att ”uppgivenheten är vår främsta fiende”.

Tid: Lördagen den 13 augusti 2016 kl. 14 – 15.30

Plats: Anna Lindhs park vid Storgatan i Grillby i Enköpings kommun

Arrrangörer: Enköpings arbetarekommun, Enköping-Håbo socialdemokrater för tro och solidaritet, Villberga hembygdsförening, ABF och Anna Lindhs minnesfond.

Birgitta Dahl var riksdagsledamot för Uppsala län 1968 -2002. Anna ersatte henne i riksdagen1982-85 då Birgitta var energiminister, miljöminister 1986-91 och riksdagens talman 1994-2002.

Musik av Scendraget, kaffeservering av Villberga hembygdsförening.

Vid dåligt väder hålls mötet i Grillbyskolans matsal.

Anna Lindh kom till Grillby 1965 med sin familj som hyrde den gamla skolan i Hacksta där pappa Staffan inredde sin ateljé och mamma Nancy blev lärare i Grillbyskolan. Anna engagerade sig i SSU Trögd som 14-åring. Hon gick högstadiet i Korsängsskolan och gymnasiet på Westerlundska gymnasiet. Hon kom in i kommunfullmäktige 1976.

(Bilden är från minneshögtiden på Slottsbiografen i Uppsala i februari i år då det var 30 år sedan Sveriges dåvarande statsminister Olof Palme mördades.)

Sidan uppdaterades senast: 2016-07-12 22:59