”Vi ska skapa en bättre framtid för nästa generation. Och framtiden, den börjar i skolan”

Den senaste månaden har socialdemokrater landet runt jobbat hårt med Vårkampanjen, så även här i Halmstad. Aktiviteter har avlöst varandra och en hel del kända ansikten har dykt upp i kommunen.
Temat på Vårkampanjen var Framtiden börjar i skolan och vi är stolta att se att så många engagerat sig trots att det är mellanvalsår.

Kampanjen startade redan i mars då engagerade partimedlemmar stod i Halmstad centrum och spred våra budskap med ord så väl som broschyrer.
Den 10 april fick vi angenämnt besök av Gymnasie- och kunskapsminister Aida Hadzialic som började dagen med att träffa alla gymnasierektorer i Halmstad kommun. Efter det fortsatte hon till biblioteket och hann med en intervju i Bibliotekspodden, där hon bland annat berättade om Pippi Långstrumps betydelse under hennes barndom.
På kvällen bjöds alla partivänner in till en mycket uppskattad After work, med chans att mingla med Sveriges yngsta minister.

Superknacket
Den 18 april var det dags för Superknacket. Vallås- och Söndrumsbor fick besök av ett 20-tal hängivna socialdemokrater som kommit för att prata om hur viktigt det är med bra skolor. Budskapet som spreds var vikten av en bättre skola för alla barn. Skolan ska ge alla barn kunskap och framtidstro. Därför är mindre klasser och skickliga lärare vårt fokus i skolpolitiken.

Kommunråd på praktik
I mitten av april månad praktiserade vårt kommunråd Bertil Andersson på elprogrammet på Kattegattgymnasiet. Han fick vara elev för en dag, och elektriker som han är i grunden slutade dagen med att han hjälpte till att fixa ett elfel på skolan. Ränderna går aldrig ur, som man brukar säga.

Inte mindre än två skolor, Valhallaskolan och Österledsskolan i Oskarström fick påhälsning av vårt andra kommunråd Rose-Marie Edlund den 23 april. Där hann hon träffa både elever, föräldrar och lärare och det var en givande dag för alla parter.

Med skolor på schemat
Riksdagsledamot Jennie Nilsson och Arbetarekommunens ombudsman Eduardo Aravena besökte KomTek som är en teknik- och entreprenörsskola med idén att väcka intresse för teknik hos barn och ungdomar.
Jennie och Eduardo fick vara med två klasser och följa barnen genom en skoldag fylld av teknik och spännande utmaningar.

Även Brunnsåkerskolan fick ta del av Vårkampanjen då Arbetsmarknadsministern Ylva Johansson kom och pratade med eleverna som fick chansen att ställa frågor.
Ledare för Riksdagsgruppen, Thomas Eneroth var nyfiken på Östergårdsskolan och den 27 april var han där och hälsade på.

Förutom alla givande möten med elever och lärare har vi också hunnit med att ringa alla nya medlemmar för att hälsa dem välkomna, vi har haft Partibussen på plats både i Halmstad och Oskarström och sist men inte minst har vårpropositionen presenterats på Sofiebergs äldreboende.

Nu är vårkampanjen över men vi socialdemokrater fortsätter kämpa för det allra viktigaste, att varje barn ska ha rätt till en bra skolgång.

Sidan uppdaterades senast: 2015-05-06 11:02