(S) i Halmstad tar initiativ mot barnfattigdomen

I varenda skolår i Halmstad finns det runt 100 barn som lever i fattigdom. Totalt pratar vi om över 1000 barn i vår kommun eller omräknat till procent 7,9 %. Det är oacceptabelt och det finns så mycket vi skulle kunna göra. Politik är att vilja men inte minst att välja. Vi kan välja fler fritidsgårdar eller ideologiska skattesänkningar. Vi kan välja skolfrukostar eller välja bort dem. Vi kan välja läxläsning för alla som vill/har behov eller så förlitar vi oss på välgörenhet.

Med anledning av de mycket dystra siffrorna har (S) i Halmstad inlett samtal med Rädda Barnen. Vi har nu träffat centrala och lokala representanter för ett första möte kring hur politiken kommunalt kan arbeta i frågan. Det var ett mycket givande möte och vi kommer fortsätta att samarbeta med Rädda Barnen i frågan med fler samtal och andra initiativ.

I kommande budgetarbete, i våra nämnder och på alla tänkbara sätt kommer vi förhålla till och sätta frågan i fokus. Det är inte rimligt att Halmstad, en av Sveriges rikaste kommuner, har en barnfattigdom på 7,9 %. Vi lovar att ni framöver och mycket offensivt kommer se hur vi kommer arbeta kring denna fråga. Ytterst handlar det om att 2014 välja mellan femklöverns Fattighalmstad eller ett Halmstad där vi har råd med varandra och där inget barn ska tvingas leva i fattigdom.

Sidan uppdaterades senast: 2011-10-11 17:20