Veckobrev 2015, vecka 50

Veckan som gick

Måndag 30 november

Veckan inleddes efter en blåsig helg med traditionellt måndagsmöte med råd och fullmäktigegruppens ledare. På eftermiddagen deltog Anders och Bertil på workshop om tillgänglighet. På kvällen träffade Bertil tillsammans med kommunchefen Henry Bengtsson, Kommunals sektion 3 och deltog vid deras möte. Vi gjorde också en ”kulturvandring” i Rådhuset och visade konst och utsmyckning.

Tisdag 1 december

På tisdag förmiddag var Bertil på ABF. Sedan var det möte med 6F-sförening och gruppmöte ed valnämnden för Bertil. Rosie besökte ett boende för ensamkommande flyktingbarn. Det finns en del små förenklingar i hanteringen att göra. Anders inledde dagen med att hålla en vigsel och därefter möten med medborgare.

Onsdag 2 december

Bertil hade pressträff om motion rörande kollektivtrafik. Efter försök till rotfyllning i en tand var det möte i Folkhälsorådet för Rosie. Vi diskuterade både hur vi upplevt året i rådet och hur vi vill göra i framtiden. På kvällen telefonmöte med S-kvinnor förbundet. Anders var på extrainsatt möte med kommunstyrelsens ledningsutskott där bland annat ändrade taxor inom hemvården stod på agendan.

Torsdag 3 december

Bertil ägnade dagen åt inläsning och planering förutom träff med Leif Grenlund och Anders om partiets miljö/hållbarhetsprogram. På kvällen var det möte med konstklubben För Bertil. Rosie ägnade dagen åt blandat arbete på rådhuset och därefter ett möte med studieförbund om migrationsinfo. Vi var överens om att det fungerar bra i Halmstad i förhållande till många andra kommuner. Anders inledde dagen med ”Guldmorgon” på Röda kvarn.  Under eftermiddagen delade Anders ut tillgänglighetspriset på högskolan och senare träff och info tillsammans med regionhandikapprådet.

Fredag 4 december

Fredagen ägnade Bertil åt inläsning inför kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott och kommunstyrelse. Möte med hemvården samt inläsningsdag för Rosie. Anders var på studiebesök på Lindens dagliga verksamhet på Linehed.

Lördag 5 december

Bertil och Anders deltar på Vallås julmarknad, ett populärt och återkommande inslag på Vallås.

Söndag 6 december

Bertil och Anders besöker LV-6 och deras traditionella julfika.

Veckan som kommer

Måndag 7 december

Veckan inleds med som vanligt med måndagsmöte. Därefter träffar Anders och Bertil barn- och ungdomsnämndens vice ordförande. På eftermiddagen har Bertil möte om partistadgarna. Anders är på ägarsamråd med Laholmsbuktens Vatten och Avlopp (LBVA) och därefter möte om utbyggnad av förskola. Under eftermiddagen är kommunråden på möte med kommunstyrelse- och fullmäktigegrupperna.

Tisdag 8 december

På tisdagen är det möte med kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott och kommunstyrelsen samt kommunstyrelsens ledningsutskott. På kvällen är det möte med ABF för Bertil.

Onsdag 9 december

Bertil deltar vid personaldag med Laholmsbuktens vatten och avlopp (LBVA). Rosie åker till olika boenden som drivs i socialförvaltningens regi, tillsammans med viceordföring i socialnämnden. Anders är på nordisk infrastrukturkonferens i Helsingborg och på kvällen Nobelfest på Andersberg.

Torsdag 10 december

Bertil åker till Göteborg och träffar personal på Elektrikerförbundet. Rosie har möte i en regional arbetsgrupp för sociala risker. Anders åker på invigningen av Hallandsåstunneln som arrangers av Helsingborgs näringsliv och sydsvenska Handelskammaren.

Fredag 11 december

Bertil är kvar i Göteborg. Rosie åker till Viskadalen för utbildning fredag-lördag. Anders har rekryteringsmöte. Därefter jullunch på Dramalogen och senare möte om miljökrav på våra förskolor. Veckan avslutas för Anders med julfest på Halmstads Fastighets AB (HFAB).

Söndag 13 december

På söndag är det nytt försök med ”ljusfest” i Halmstad. Vi får hoppas på bättre väder denna gång.

Reflektioner från veckan som gått
Tänd ett ljus!

Fredagmorgonen inleddes som så många dagar tidigare med morgonkaffe, Hallandsposten och slött lyssnande på radion.

Plötsligt så spelar de en låt som jag hört så många gånger tidigare Tände ett ljus med gruppen Triad, och känner hur aktuell den fortfarande är. Samtidigt som vi är inne i den mörka årstiden när vi gärna tänder ljus av olika anledningar. Det kan vara för att det är adventstiden, att vi behöver värmen eller bara för att det är mysigt.

Julfirandet är en högtid som förutom att vi går mot ljusare tider också bygger på gemenskap och generositet.

Låt oss därför vara öppna i vår generositet och gemenskap, låt oss tänka på alla dessa som inte har det lika bra som vi, de som bara känner oro och maktlöshet inför framtiden. En del av dessa finns och har funnits länge i vår närhet, våra hemlösa. Men också alla dessa som söker ett bättre liv någon annanstans på jorden, barn som aldrig fått uppleva en trygg jul eller uppväxt. Låt oss också ägna en tanke till klimatmötet som pågår i Paris, ett möte som är avgörande för vår och barnens framtid på jorden.

Avslutar med några rader ur Tänd ett ljus: ”Tänd ett ljus för allt du tror på, för den här planeten vi bor på. Tände ett ljus för jordens barn”.

Bertil Andersson

Anders Rosén                       anders.rosen@halmstad.se               035-13 73 06

Rosie Edlund                        rose-marie.edlund@halmstad.se    0721-57 43 28

Bertil Andersson                  bertil.andersson@halmstad.se       0721-57 43 56