Veckobrev 2015, vecka 43

Veckan som gick

Måndag 19 oktober

Veckan inleddes med sedvanligt måndagsmöte. På eftermiddagen var Bertil i Laholm för möte med Laholmsbuktens VA. Rosie har möte med partiets distriktsombudsman och därefter besökte hon Halmstads Arena och ”Funka för Livet”, en mässa om funktionsnedsättning. Många intressanta samtal med engagerade människor och uppfinnare.

Tisdag 20 oktober

Bertil och Rosie hade möte med KSU på förmiddagen, beslut om ny förskola vid Alevallen, ersättning av paviljonger och information om bostadsförsörjningsprogrammet. Bostadsförsörjningsprogrammet kommer att diskuteras vid nästa KF-grupp före beslut.

På eftermiddagen träffade Bertil boende i Särdal. Rosie besöker Kulturskolan för att få information och därefter möte om hemvårdsnämndens ärenden. Anders ägnade förmiddagen åt möte i KSU där man bland annat beslutade om en höjning av VA-taxan och ett nytt samverkansavtal om besöksnäringen i Halland.

Onsdag 21 oktober

Bertil ägnade dagen åt reflektion. Rosie har skrivardag samt på kvällen träff med Gustavsfälts-Lineheds Socialdemokratiska förening. Anders hade på förmiddagen utbildning i bolagen och åkte under eftermiddagen på konferens i Helsingborg för att diskutera nya ägardirektiv i bolagen.

Torsdag 22 oktober

Bertil träffade Riksbyggen om framtida projekt. På kvällen var det representantskap med arbetarekommunen. Rosie hade styrelsemöte med Rådhus AB hela dagen, ett mycket konstruktivt möte där vi problematiserat kring vårt uppdrag. Därefter en träff med 200 bekymrade personer i Getinge. De ville ha information om hur det går med äldreboendet Almgården i Getinge. Vi socialdemokrater redogjorde naturligtvis på hur vi ser att ärendet ska hanteras. Vi står fast vid vår ståndpunkt att både Getinge och Eldsberga ska utredas och att det ska planeras utefter det. Naturligtvis ska man inte behöva flytta till Nissastrand bara för att man behöver mer omsorg än vad Trygghetsboende innehåller. Anders tog ett tidigt morgonflyg till Stockholm för möte med internationella beredningen i SKL, hemma i Halmstad sent på kvällen.

Fredag 23 oktober

Efter den tragiska händelsen i Trollhättan ställdes studiebesöket på högskolan in med kort varsel. På eftermiddagen var det dock möte med Science Park. För Rosie var det skriv- och inläsningsdag. Anders åkte till Växjö tidigt på morgonen tillsammans med Fredrik Luhanka, vice ordföranden i HFAB.

Lördag 24 oktober

Rosie besökte Skolkonferensen under dagen. På kvällen deltog Bertil och Rosie vid kommunens årliga medborgarceremoni där de som blivit svenska medborgare under året hälsas välkomna. En fin tradition.

Söndag 25 oktober

Vi går över till vintertid, inget kul, mössa på.

Veckan som kommer

Måndag 26 oktober

Sedvanligt måndagsmöte samt inläsning av handlingar. Rosie får besök på eftermiddagen och därefter gör vi ett företagsbesök hos Hemsida24 som erbjuder företag att skapa sin egen hemsida.

Tisdag 27 oktober

På dagen förberedelser inför kommunfullmäktige. På kvällen möte med kommunfullmäktige.

Onsdag 28 oktober

Kommunråden ägnar hela dagen åt att summera det år som gått och diskutera det som varit bra men också det vi kan bli bättre på. På kvällen är Bertil på styrelsemöte med Riksbyggen.

Torsdag 29 oktober

Bertil är på möte med ABF inför det kommande halvårsmöte, den stora frågan är om det blir ett ABF i Halland denna gången. Rosie är på kommunrådsutbildning. Anders ägnar dagen åt internt arbete med ägardirektiven.

Fredag 30 oktober

Bertil och Rosie har en mötesfri dag. Anders ska på galan på Tylöhus.

Lördag 31 oktober

Efter klockan 11.00 kan man träffa Socialdemokrater på Storgatan, utanför Harrys.

Reflektioner från veckan som gått.

Denna vecka har präglats av många tråkiga händelser. Flera anlagda bränder på boenden för flyktingar och på torsdagen den tragiska händelsen i Trollhättan då oskyldiga barn och lärare föll offer för en galnings dåd.

Vad är det som händer i Sverige? Var är det öppna och tillmötesgående samhället på väg?

Skall verkligen våldets minoritet få ta över?

Samtidigt känner vi att många i Halmstad och Sverige visar sin medkänsla och sitt stöd för dessa som tvingas lämna allt i sina hemländer, kastar sig ut i det okända, med ett enda mål: trygghet och överlevnad.

Vi kommer aldrig att acceptera att våld och främlingsfientlighet skall råda i vårt land! Det finns en bred politisk enighet kring detta i Halmstad. Låt oss inte skrämmas av det som sker, låt det bli en väckarklocka.

Ingen i Halmstad skall behöva känna otrygghet, inga föräldrar skall känna osäkerhet över att lämna sina barn till skolan eller förskolan.

Vi kan bättre än så!

Nu precis nås vi av beskedet att regeringen tillsammans med Alliansen har kommit överens om hur vi ska hantera migration och integration. Som alla överenskommelser är det ett tagande och ett givande, men sammantaget känns det som att alla inser allvaret och att måna om att vi nu ska framåt tillsammans. Det känns som ett mycket viktigt steg i rätt riktning. Vi Socialdemokrater har fått ge oss på tillfälliga uppehållstillstånd till viss mån och Moderaterna har fått ge sig på fördelningen av flyktingar, det vill säga att alla kommuner ska bidra. Jag tror att vi alla har lätt att känna oss nöjda med denna överenskommelse!

Det vi tre ser som viktigast är att vi i och med överenskommelsen visar att det är den positiva, konstruktiva och mänskliga attityden som är i majoritet!

Anders Rosén Rosie Edlund Bertil Andersson

anders.rosen@halmstad.se rose-marie.edlund@halmstad.se bertil.andersson@halmstad.se

035-13 73 06 0721-57 43 28 0721-57 43 56

www.socialdemokraterna.se/halmstad