Veckobrev 2016 vecka 15

Veckan som gått

Måndag 11 april

Veckan inleddes med måndagsmöte där vi gick igenom ärenden inför kommande möten i kommunstyrelsens olika utskott. Vi ägnade även tid åt den kommande konferensen kring budget. På eftermiddagen hade Bertil intervju med elever från Högskolan om medborgardialog. Anders var på möte om vattenfrågor. Rosie träffade ordförande i kvinnoklubben och senare en viceordförande

Tisdag 12 april

Var det heldag för Rosie och Bertil med samhällsbyggnadsutskottet, på dagordningen fanns ny detaljplan för ”Fisketorget” som nu stämmer överens med vårt avslagsyrkande i kommunfullmäktige. Det beslutades även om ersättningslokaler för Steningeskolan. Anders satt kommunstyrelsens ledningsutskott under förmiddagen där det bland beslutades om ett positivt yttrande till Skolinspektionen om ett nytt fristående gymnasium i Halmstad. Vi socialdemokrater reserverade oss mot beslutet med hänvisning till att konsekvenserna av ett nytt gymnasium bör utredas ytterligare för att undvika överetablering. På kvällen var Bertil på Östers s-förening och diskuterade bostadspolitik. Rosie träffade en viceordförande på kvällen.

Onsdag 13 april

Ägnades helt åt budgetkonferens med ekonomikontoret.

Torsdag 14 april

Även torsdagen var heldag kring budgetfrågor. Nu visste vi dessutom hur regeringens förslag till vårproposition såg ut. På kvällen träffade Bertil Sveriges ingenjörer om framtidsutveckling och tekniska innovationer.

Fredag 15 april

Bertil ägnade dagen åt arbete kring mål i planeringsdirektivet. På eftermiddagen var Bertil och Rosie på Sturegymnasiet. Rosie planerade för lördagens årsmöte med S-kvinnor Halland.

Lördag 16 april

Förmiddagen ägnades åt budget med kommunfullmäktigegruppen. Rosie hade årsmöte med S-kvinnor Halland.

Veckan som kommer

Måndag 18 april

Veckan inleds som vanligt med måndagsmöte med reflektioner från lördagens möte. På eftermiddagen är det möte med våra viceordförande.

Tisdag 19 april

På förmiddagen är det möte med Rådhus AB för Rosie och senare på kvällen är det möte med valgruppen för Rosie. Dagen ägnas i övrigt åt ”pappersarbete” kring budgeten och förberedelser inför kvällens Kommunfullmäktige, som i huvudsak kommer att ägnas redovisning av 2015. Ingegerd Sahlströms motion om jämställdhetsarbete i kommunen är också uppe för beslut.

Onsdag 20 april

Dagen börjar för Rosie och Anders kvart i sju med Guldmorgon som handlar om integration. Senare på förmiddagen är det arbete med budgetens mål för Rosie. Anders har möte med kommunberedningen under eftermiddagen. På kvällen är Rosie på möte med arbetarkommunens styrelse.

Torsdag 21 april

Bertil ägnar dagen åt arbetsplatsbesök. Rosie har träffar med viceordföranden, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen.

Fredag 22 april

Efterlängtad dag med skrivarbete för Rosie. Anders har möte med Region Halland i Falkenberg.

Lördag 23 april

På lördagen är det partiets kampanjdag under temat ”vi står upp för den svenska modellen”. Fullmäktigegruppen har torgmöte på Storgatan.

Halmstad som evenemangsstad
Halmstad arena, en anläggning för sport och evenemang sjösattes under ”vår tid” i kommunledningen som ersättning för den gamla sporthallen. Den har under åren visat sig vara en fantastisk anläggning inte minst för ”våra” idrottsföreningar.

Den har också visat sig vara en perfekt anläggning för andra evenemang som mässor, utställningar och i vår ”andra chansen” i melodifestivalen. Just nu pågår OS-kval i Bordtennis, ett arrangemang som genomförs med extremt kort varsel då det tvingades att flytta från Turkiet. Här ser vi hur samarbetet mellan kommunens evenemangsbolag, näringsliv och inte minst den lokala bordtennisklubben HBTK återigen lyckas sätta Halmstad på kartan. Stor heder till dessa aktörer som så snabbt gemensamt lyckas ställa om och genomföra arrangemanget!

Anders Rosén anders.rosen@halmstad.se 035-13 73 06

Rosie Edlund rose-marie.edlund@halmstad.se 0721-57 43 28