Veckobrev 2016 vecka 18

Veckan som gått

Måndag 2 maj

På måndagen åkte kommunråden med Kommunstyrelsen på besök i Helsingborg, en stad som står för samma utmaningar med en kraftig ökning av befolkning som vi gör.  Det vi kunde se var att man är offensiva med bostadsbyggnation, inte minst via sitt kommunala bostadsbolag. Som vanligt när vi gör besök på andra orter får vi se en vacker fasad, men inte de bakomvarande bekymmer som självklart finns.

Tisdag 3 maj

Tisdagen fortsatte vi vårt studiebesök i Helsingborg. Det vi pratar mycket om: mod, det vågar man i Helsingborg. Något vi kan lära oss av! På kvällen var det gruppmöte med våra ledamöter i kommunfullmäktige, vi närmar oss målgång i budgetarbetet, skönt!

Onsdag 4 maj

Onsdagen ägnades åt budgetmöte med tjänstemännen.

Torsdag 5 maj

Kristi himmelfärdsdag, en dag för rekreation och återhämtning.

Fredag 6 maj

Bertil har en ledig dag. Anders träffar riksdagsledamot från Socialdemokraterna.

Lördag 7 maj

Vallås S-förening deltar i Vallåsdagen, en mångårig tradition.

Veckan som kommer

Måndag 9 maj

Måndagen ägnas åt måndagsmöte och planering av kommande möten. Rosie går på möte om äldredialog i Trönninge på kvällen.

Tisdag 10 maj

Bertil och Rosie är på Samhällsbyggnadsutskott på förmiddagen. På dagordningen bland annat vår motion om kollektivtrafik, borgarna föreslår avslag! Detaljplan för Fyllinge 4e kvadranten är nu på väg till fullmäktige. Anders sitter på möte med kommunstyrelsens ledningsutskott hela dagen. På eftermiddagen är det möte om Framtid Simlångsdalen för Rosie. På kvällen är Bertil på möte med Riksbyggen där bland annat ”instegsboendet” på Nissastrand kommer att diskuteras. Instegsboende är ”smålägenheter” som ett första steg i bostadskarriären, intresset är stort!

Onsdag 11 maj

Under förmiddagen är Anders och Rosie på möte med Verksamhetsberedningen där majoriteten ska presentera sin budget. Bertil är på arbetarekommunens planeringsdag. Rosie försöker vara med här också, men avbryter för att närvara på S-kvinnors klubbmöte på kvällen.

Torsdag 12 maj

Rosie har möte med Folkhälsorådet på förmiddagen och träff med Ekonomi och styrning tillsammans med Anders på eftermiddagen. Bertil besöker yrkes-SM i Malmö. På kvällen träffar Bertil S-föreningen i Trönninge, Eldsberga och Tönnersjö för att diskutera utvecklingen av kommunens östra delar.

Fredag 13 maj

Bertil är på möte med Halmstad Incubator. Anders och Rosie är på möte med Halmstad Näringslivs AB.

Reflektioner från veckan som gått

I veckan avgörs yrkes-SM i Malmö. Ett evenemang som är kval till yrkesolympiaden där elever från hela landet får visa sina färdigheter och kunskaper.

Yrkesutbildning är en viktig del i vårt samhällsbygge, det gäller att vi befäster vår tradition med bra yrkesarbetare. Det ställer givetvis krav på kommunen att leverera bra och moderna utbildningar men också marknadsföra dessa på ett positivt sätt, detta är utbildningar som garanterar jobb!

Anders Rosén anders.rosen@halmstad.se 035-13 73 06

Rosie Edlund rose-marie.edlund@halmstad.se 0721-57 43 28