Veckobrev 2016 vecka 24-25

Veckan som gått

Måndag

Veckan inleddes med morgonmöte. Rosie hade möte med viceordföranden. Bertil var på eftermiddagen på möte med Laholmsbuktens VA och på kvällen var det gruppmöte inför tisdagens fullmäktigemöte. Anders var på uppföljningsmöte med Länsstyrelsen om Nissan.

Tisdag

Hela dagen och en bit in på kvällen ägnades åt kommunfullmäktige där den stora händelsen var att vår budget kommer att gälla under 2017. Spännande!

Onsdag

Dagen ägnades i huvudsak åt reflektioner från tisdagens möte.

Anders var på frukostmöte på Örjans vall med Marknadsföreningen många ryggdunkningar mer eller mindre välmenande. Därefter var Anders på Integrationsråd med bland annat Region Halland och Länsstyrelsen. På eftermiddagen var Anders på kommunberedningsmöte, där vi bland annat diskuterade region Hallands avtal med IP Only angående bredbandsutbyggnad. Rosie träffade tjänstemän i olika frågor.

Torsdag

Kommunråden träffades för planering under förmiddagen. På eftermiddagen träffade Bertil Byggnads och Elektrikerförbundet. Rosie och Anders tillbringade kvällen med Socialdemokraternas kulturförening.

Fredag

Avtackning av ännu en chef. Samhällsbyggnadschefen Fredrik Ottosson lämnar kommunen mot nya mål och utmaningar. Vi tackade för det jobb han lagt ner och önskade honom lycka till med en enkel liten ros. På eftermiddagen var Bertil på arbetarekommunen. Anders var på kommunala gruppen i Grimeton.

Lördag

Är det Pridefestival i Falkenberg.

Veckan som kommer

Måndag

Dagen inleds med måndagsmöte och träff med Arbetarekommunens ordförande Margit Bik. På eftermiddagen är det möte med våra vice ordförande där vi bland annat ska diskutera den uppkomna situationen i och med att vår budget klubbats igenom. På kvällen är Bertil på föreningsmöte med två fackliga S-föreningar.

Tisdag

Anders och Rosie är på möte med Rådhus AB på förmiddagen. Efter ett möte om arbetsformer är det denna dag dags för första kommunstyrelsemötet efter kommunfullmäktige, spännande att se vilka miner som klövergänget visar upp.

Onsdag

Anders är på stämma med Nissans vattenråd i Oskarström.

Torsdag

Rosie har telefonmöte med Partistyrelsen.

Fredag

Midsommarafton, strålande sol, sill, nypotatis och jordgubbar! Dans kring midsommarstång och små grodorna!

Reflektioner från veckan som gått

I tisdags var vi alla samlade till årets viktigaste möte i kommunfullmäktige. Ett möte som slutade i att en majoritet röstade för vår budget.

Vår budget bygger i huvudsak på fyra ben:

Det första och största benet är våra barn och ungdomar där vi satsar mycket stark utbyggnad av antalet förskolor och investeringar för att bygga ut grundskolan med 500 elever per år i fem år. Vi avsätter också pengar för Kattegattskolan samt förbereda för en ny gymnasieskola i anslutning till Högskolan.

Det andra benet är en utbyggd äldreomsorg där den äldres möjligheter att bo i hela kommunen underlättas av de satsningar som vi gör i Eldsberga och Getinge.

Dessa båda jättesatsningar finansierar vi med en skattehöjning vilket gör det möjligt att långsiktigt ta ansvar för dessa båda gruppers väl o ve i vår kommun.

Det tredje benet handlar om den ständiga kampen mot arbetslösheten. Mycket är gjort av den nya regeringen och arbetslösheten är på väg ner men vi är inte nöjda. Vi vill genom vår satsning skapa arbete åt alla speciellt de som idag står längst ifrån arbetsmarknaden. Här ser vi gärna projekt för våra funktionsnedsatta och nyanlända kommuninnevånare.

Det fjärde benet handlar om hur vi som arbetsgivare skall bli bättre i Halmstads kommun. Rätt till heltid, bort med delade pass och ner med sjuktalen är bara några av alla de åtgärder vi måste skapa för att ge vår personal den nyckeln som skulle leda till ett bättre livspussel.

De två sista benen finansierar vi genom att inrätta två sociala fonder under tre år. Dessa fonder skall fungera som igångsättare av projekt som på sikt generarar en bättre arbetsmarknad och att vi i Halmstads kommun blir mer attraktivt att jobba i.

Vi är dessutom övertygade om att dessa projekt leder till lägre kostnader som vi på sikt kan investera i vår verksamhet.

Nu väntar en tid där vi skall hitta en modell hur vi rent politiskt skall styra den här kommunen. Vi bjuder in brett till diskussion och det är vår absoluta mening att ta ansvar för Halmstads kommun.

Det enda vi kategoriskt säger nej till är att leda en majoritet där SD ingår.

Anders Rosèn Bertil Andersson Rosie Edlund

Anders Rosén mailto:anders.rosen@halmstad.se   035-13 73 06