Veckobrev 2016 vecka 9

Reflektioner från veckan som gått

Måndag 22 februari

Måndagen inleddes som vanligt med måndagsmöte där bland annat det kommande gruppmötet diskuterades. På eftermiddagen var Bertil i Laholm för möte med Laholmsbuktens VA. Kvällen ägnades åt gruppstyrelsemöte och fullmäktigegruppsmöte. Förutom kommande ärenden diskuterades planer för Lilla Torg.

Tisdag 23 februari

Tisdagen ägnades åt diverse möten för Bertil. På kvällen var Bertil på Riksbyggens styrelse, där kommande projekt om bland annat instegslägenheter på Nissastrand och bostadsbristen i hela Halland diskuterades. Anders och Rosie hade möte med viceordföranden i bolagen om ägardirektiven. På kvällen var Anders på möte med Guldfiskarna på Husknuten och Rosie hade träff med hemvården och sedan årsmöte med Socialdemokratiska kulturföreningen på kvällen.

Onsdag 24 februari

Anders ägnade onsdagen åt budgetdiskussioner samt möte med arbetsutskottet och kommunala handikapprådet (KHR). Bertil hade en dag med ”egen tid”. Rosie ägnade sig åt kontorsjobb på förmiddagen innan packning inför en kortare semesterresa.

Torsdag 25 februari

Bertil inledde dagen med möte på arbetarekommunen inför årsmötet. På eftermiddagen träffade Bertil s-gruppen i teknik- och fritidnämnden. På kvällen var det årsmöte med Vallås aktivitetsförening. Rosie åkte till Spanien. Åter den 2:e mars. Anders var Morfarledig under dagen och ägnade kvällen år möte med nämndemannaföreningen.

Fredag 26 februari

Bertil har en dag på kontoret. Anders var i Varberg för möte med kommunala gruppen.

Söndag februari

På kvällen är det ljusmanifestation till minne av att det är 30 år sedan Olof Palme mördades.

Veckan som kommer

Måndag 29 februari

Måndagen inleds med vanligt måndagsmöte. På eftermiddagen har Bertil och Anders möte med viceordförande i Hallands Hamnar AB. På kvällen är det möte med kommunfullmäktige där bland annat beslut skall tas om förändringar i kommunens skolorganisation.

Tisdag 1 mars

Tisdagen inleds för Anders med fiskepremiär. Därefter möte med kommunstyrelsen. På agendan står bland annat beslut om vår motion kring Kattegattsgymnasiet och nedläggning av äldreboenden.

Onsdag 2 mars

På onsdagen är Bertil på möte med Elektrikerförbundet på morgonen. Sedan är det ministerbesök i Halmstad. Mikael Damberg, Närings- och innovationsminister besöker Stena Recycling tillsammans med Bertil. Anders ägnar dagen åt budgetplanering och motionsskrivning.

Torsdag 3 mars

På torsdagen är det kommunens ledardag på förmiddagen. Rosie har möte med en viceordförande på förmiddagen och eftermiddagen tillbringas med en presumtiv markexploatör. Anders har möte med kustvattenrådet i Löftadalen och åker därefter, tillsammans med Bertil, på ”Mellomiddag” på Halmstads teater där programledarna, de som arbetar med produktionen och pressen samlas.

Fredag 4 mars

På fredagen är det avtackning av kommunens chef för byggnadskontoret, Anders Thorén. Det börjar bli många chefer som slutar i kommunen, man kan fråga sig varför? Rosie har möte med en viceordförande på förmiddagen och på eftermiddagen är det avtackning av tjänsteman som slutar. Anders är i Markaryd hela dagen för politikerinformation.

Reflektioner från veckan som gått
På söndag den 28:e februari är det 30 år sedan vår dåvarande partiledare och stadsminister mördades på Sveavägen i Stockholm efter ett biobesök tillsammans med sin fru Lisbeth.

Detta var en händelse som förutom stora rubriker också ändrade klimatet och förutsättningarna för politiker och medborgare i Sverige. Många av oss vet också exakt var de var och gjorde när vi fick nyheten, själv fick jag det via en klockradio tidigt på morgonen. Första tanken var – detta är inte sant, det måste vara ett riktigt dåligt skämt.

Fram till dess var det självklart att våra partiledare och politiker också rörde sig bland folket, kunde gå på restaurang, bio eller bara ta en promenad. Vi levde i en ”falsk trygghet”, detta händer inte i vårt land.

Olof Palme var inte bara partiledare och statsminister, han var djupt engagerad i internationella frågor, sa sin uppfattning rakt ut. Något som inte alltid tog med öppna armar varken i Sverige eller utomlands. Han var dessutom en lysande debattör som trollband oss partivänner medan motståndarna ofta hamnade i underläge.

Vi minns och hedrar en av våra största ledare på söndag vid en ljusmanifestation på Stora Torg i Halmstad.

Anders Rosén                             anders.rosen@halmstad.se                           035-13 73 06

Rosie Edlund                             rose-marie.edlund@halmstad.se                    0721-57 43 28

Bertil Andersson                        bertil.andersson@halmstad.se                    0721-57 43 56

www.socialdemokraterna.se/halmstad