Den nya halvan av kommunråden

Nu har Bertil och jag kommit in i verksamheten som nya kommunråd. Det blev en rivstart – att sätta sig in i allt och samtidigt göra en budget på bara några veckor, förhandla med Vänsterpartiet och skriva om var utmanande. Särskilt då Isabella försvann upp till Aida i Stockholm samtidigt som vi tillträdde. Roligt för henne och lite utmanande för oss.

När vi nu har tagit oss igenom arbetet så märker vi att denna rivstart var riktigt bra – vi har lärt oss mycket på kort tid.

Lite julledighet och nyårsledighet har dessutom gjort oss redo för det nya spännande året. Den prioritering som ligger mig närmast just nu är att fördjupa mig i kommunens arbete med exempelvis flyktingar och tiggare. Med hemvård och socialtjänst. Med skola. Jag kommer att prata med de tjänstemän som arbetar med dessa frågor och även åka runt och se hur det fungerar i praktiken.

Samhällsbyggnadsutskottet är ett utskott med mycket material att läsa in inför varje möte. Bertil är duktig på att skicka ut planhandlingar till de föreningar som kan beröras. I veckan som gick berättade han om Lundgrens gjuteritomt som ska bebyggas på ett öppet möte i Östers och Furet- Frennarp föreningarnas regi.

I fullmäktige finns efter valet sex Sverigedemokrater. Vi har inte sett något av deras politik än, men det något som vi kommer att behöva förhålla oss till framöver.

Vi hade en budgetdebatt i december som var intressant för Bertil och mig, i alla fall. Detta är ju något som vi ska borra oss ner i, i än större utsträckning än tidigare.

Den närmaste tiden kommer jag att sätta mig in i Folkhälsorådet, då vi kommer att ha ett möte i början på mars. Det ser jag fram emot. Problemet med Folkhälsorådet är nog avgränsningar då detta område kan bli hur stort som helst!

I helgen som gick var vi nog några som fällde en tår. Både för de som dog i Paris och sedan för den marsch som samlade över en miljon människor. Det känns hoppfullt att så många samlades för att demonstrera mot våldet. Vi måste samlas för de goda krafterna i samhället.

Rosie Edlund

Sidan uppdaterades senast: 2015-10-27 10:28