Det råder kaos i politiken

I drygt sju månader har jag varit oppositionsråd. Jag har fått höra att vi Socialdemokrater inte bedriver någon oppositionspolitik. Vill här lyfta några fram några specifika punkter, jag och mitt parti bröt omedelbart handslaget som var underskrivet strax innan jag tillträdde. Vi sa nej till att bygga ett nytt badhus för vi har inte pengar till det just nu. Vi la en alternativ budget där vi inte gjorde några besparingar på skolan och inte heller på många av de andra nämnderna. Vi stoppade förslaget till förändringen av seniorkortet och vi sa nej till avgifthöjningar inom omsorgen. Vi har länge påtalat att vi måste lösa kommunikationerna för dem som blivit av med sina bussar. Vi kan ju klart protestera mot alla beslut men det leder väl knappast kommunen framåt och är inte heller bra för våra kommuninvånare.
Under de senast veckorna har jag jobbat för att få fram alla handlingar och beslut gällande det underjordiska Garaget på Norra Station, gått till pressen för att inget ska döljas. Jag kommer aldrig att acceptera varken nu eller i framtiden att ärenden och beslut inte hanteras på korrekt sätt. Saker och ting ska skötas på ett öppet och transparant vis. Har ärenden hanterats på fel sätt ska det komma fram i dagens ljus och åtgärdas.
Till er herrar i Folkets väl som är flitiga på insändarsidan och som ofta kritiserar Socialdemokraterna, vad vill ni själva åstadkomma med er politik? Det vore ju på sin plats att ni berättar det för tidningens läsare.

Lena Wallentheim
oppositionsråd