Det stora raset

Hässleholms kommun har stolta anor när det gäller miljöarbete. Under många år vann kommunen stort erkännande för sin innovativa förmåga att våga ligga i framkant i de synnerligen viktiga miljöfrågorna. Men det är en svunnen tid. Under de senaste åtta åren, under högerns styre i Hässleholm, har miljöfrågorna varit osynliga på den politiska dagordningen. Eller rättare sagt; högern har i mångt och mycket förnekat behovet av en offensiv miljöpolitik. Men miljöproblemen har inte varit osynliga. Tvärtom, utmaningarna är högst påtagliga och kräver insatser. Vi tror att genom gemensamma mål så kan vi tillsammans göra stor skillnad. Som vi gjorde förr.  Som när vi tillsammans gick från sophantering till källsortering.

I miljöaktuellt senaste miljöranking återfinns nu Hässleholms kommun på plats 186. Under socialdemokratiskt styre återfanns kommunen alltid på den absoluta topplistan. Fallet nedåt har skett de senaste åren. Det beror inte på att kommuninvånarna i Hässleholm gjort ett dåligt arbete. Det beror på att den politiska ledningen i andra kommuner vill någonting och har kört ifrån Hässleholm. Detta ska vi ändra på. Men först behöver vi socialdemokrater vinna hässleholmarnas förtroende.

Vi är politiskt aktiva för vi vill förändra. Olof Palme sa ofta att politik är att vilja. I åtta år har högermajoriteten i Hässleholms kommun varit ovilliga. Vi vill återigen lägga de viktiga miljöfrågorna högt på vår politiska dagordning.

Thomas Rasmusson

Camilla Lindoff