Folkets Väl blev maktblinda

Ronny Larsson och Sonje Björk var med om att starta Ny Demokrati respektive Folkets Väl och precis som andra missnöjespartier, har man försökt utmåla sig som outsiders, att man ”granskar makten”.

När Folkets Väl själva hamnade i maktens boning glömde de att ”granska makten” och nu flyr de sitt ansvar och tror att ett avhopp 2012, kan friskriva dem från alla de beslut de tagit sedan 2009. Nu använder de attack som bästa försvar och vill i insändare misstänkliggöra oss andra förtroendevalda och istället tala om ”politiker” och deras ersättningar, precis som om de förtroendevalda i Folkets Väl vore mindre ”politiker” än oss andra.

Fortfarande har Larsson och Björk inte rakryggat svarat på sakfrågan, nämligen: Varför har Folkets Väl sedan 2009 reservationslöst röstat för alla de skumma affärerna kring vårt trygghetsboende?

Vi socialdemokrater hade hellre önskat fler och mindre trygghetsboenden, även utanför centralorten, men fick nu ”gilla läget” med lyxlägenheterna överst i kåken, som Larsson och Björk kritiserar i sin insändare, men ”glömmer” att nämna att deras eget parti själva suttit och röstat för dessa.

Till skillnad mot politikerna i Folkets Väl, som utan invändningar röstade för alla skumraskaffärerna, så gjorde vårt oppositionsråd sig väl värd sin ersättning som förtroendevald, när han fick ett slut på den värsta av de vansinniga kompisaffärerna med Joakim Ollén.

En röst på Folkets Väl, tar oss ett steg längre från att få ett slut på högeralliansens sätt att missköta Hässleholms kommun, då de själva tydligt deklarerar att de inte ändrar kurs, utan avser stötta vännerna i högeralliansen även i fortsättningen. Så folket mår nog mest väl, utan ”Folkets Väl”, framöver.

Kanske är Larsson och Björk rädda att sanningen gör att väljarna, precis som en gång Ny Demokratis väljare, vänder dem ryggen, men innan de svarat på sakfrågan, är denna debatt, för min del, avslutad.

Pelle Svensson
Fullmäktigesuppleant och ordförande i Ljungdala socialdemokrater

Sidan uppdaterades senast: 2012-11-04 12:22