Kommunalråd med guldbyxor

Det är inte utan att man blir förundrad när man läser femklöverns insändare i Norra Skåne i måndags.

De slår sig för bröstet och säger att de prioriterar välfärden.

Detta känns ytterst märkligt när man från majoritetens sida inte lyssnat på omsorgsnämndens äskande om nya medel. De har hela tiden hävdat att det inte finns mer pengar att fördela.

Majoritetens högsta företrädare har inte ens lyssnat på sina partikamrater i nämnden, ordförande John Bruun och vice ordförande Cecilia Tornerefelt, utan dessa valde att hoppa av sina uppdrag när de förstod att situationen var ohållbar.

Nu har Urban Widmark stoppat handen i fickan och har plötsligt fått fram ett stort antal miljoner till de mjuka nämnderna. Han är som pojken med guldbyxorna. Hur kan de hitta dessa medel när det tidigare inte fanns utrymme? Handlar det om en kraftig avgiftshöjning för våra brukare?

Det hade varit smakligt att ha ökat omsorgsnämndens budget flera år tidigare.

Personalen har länge haft en omöjlig uppgift att klara sitt uppdrag eftersom det fattats ett stort antal händer i vården. Brukarna har inte alltid kunnat få den hjälp de har rätt till. Detta anser vi socialdemokrater är oacceptabelt. I vårt förslag till budget för år 2012 lade vi 29 miljoner till omsorgsnämnden på en treårsperiod. Detta ville vi göra för att få en vård och omsorg värd namnet. Vi finansierade vårt förslag med en mindre skattehöjning där alla är med och betalar solidariskt. En avgiftshöjning drabbar bara den enskilde brukaren.

(För sent skall syndaren vakna).

Rolf Delcomyn

2:e vice ordförande i omsorgsnämnden