Kultur är mer än bara kultur

Kultur är något som förenar och provocerar. Kultur är något som skapar gemenskap över alla gränser. Kultur är något som får oss människor att växa men också kommuner och hela Sverige.

Högern har under sina år i makten nästan ignorerat kulturfrågorna och i många kommuner med alliansstyre har man kapat i kulturens budget. Kultur verkar vara något man ska spara in på för att låta skattesänkningar gå före och kulturnämnden i Hässleholm är inte något undantag.

Nu i valtider går många partier ut och talar gott om kulturfrågorna och poängterar hur viktigt det är för både människorna som bor här i Hässleholm men också för vår kommuns attraktivitet, men var är pengarna?

Något som är ännu värre enligt mig är dock att det finns de partier i Hässleholm som säger att kultur inte är något att satsa på. Att vi inte har råd. Vad jag då undrar är; har vi råd att INTE satsa pengar på kulturen?

Som jag nämnde i början så är kultur inte bara något som skapar gemenskap men också något som utvecklar. Jag menar att kultur är hälsofrämjande och därmed oerhört viktigt för en kommun. Kultur ger barn, ungdomar, vuxna och pensionärer något meningsfullt att göra. Oavsett om det är som kulturdeltagare eller iakttagare.  Men det är ju också så mycket mer.

Vi socialdemokrater anser att kultur, precis som bra skolor och omsorg, är något som kan vara avgörande för om människor ska välja att flytta till vår kommun framför någon annan. Dessutom är det extremt viktigt för vår turism och för att ge en positiv bild av Hässleholm. Titta bara på Siesta, Hovdala och Kulturhuset för att ge några exempel. Hur hade turismen i Hässleholm sett ut utan dessa dragplåster?

Vi socialdemokrater vågar satsa på kulturen och anser att vi MÅSTE satsa på kulturen. Med ett socialdemokratiskt styre i Hässleholm får kulturen nya chanser att utvecklas och med ett socialdemokratiskt styre i landet skulle vi dessutom kunna utöka dessa möjligheter ännu mer.

Anna Wallentheim
Riksdagskandidat