Nedmonteringen av vården måste stoppas

Under flera dagar har man läst om försämringar, förflyttningar av verksamheter inom Hässleholm sjukvårdsorganisation. Planer finns på att flytta vårdcentralen Solbrinken från Ljungdala till Hässleholms sjukhus. Detta säger vi Socialdemokrater ett klart NEJ till. Solbrinken har ett stort upptagningsområde och de boende där behöver en vårdcentral i sin närhet.
Vad gäller sjukhuset så försvinner kirurgin och ortopedin från akuten. Den som exempelvis ska gipsas på en kväll eller helg får åka till Kristianstad. En sak som man klarat av mycket bra  på akuten i Hässleholm, får inte längre finnas kvar där. VARFÖR. Man blir förvånad när man ser majoritetens företrädare gå ut i tidningen och protestera mot förslagen. Är det inte ni som bestämmer eller har den styrande femklövern (m, c, kd, fp, mp) helt abdikerat? Har ni lämnat över makten och ansvaret till tjänstemännen inom Region Skåne? Vi socialdemokrater säger nej till att avveckla akuten, vi vill istället utveckla den och hela sjukhuset i Hässleholm.

Lena Wallentheim, oppositionsråd
Irene Nilsson, AK ordförande