Högeralliansen skjuter från höften som cowboys

Att skjuta från höften och hoppas träffa mitt i prick, såg säkert tufft ut i Mikael Björklunds cowboytidningar, som han skrev om i sin insändare den 7/7, men någon säker och framgångsrik metod att överleva var det inte. Lika dålig är metoden om man sitter på ledande poster i Hässleholms kommun!

”Undermålig”. ”Klantig hantering”. ”Dåligt underlag till fullmäktige”. Orden är alla chefredaktör Hammarkvists om högeralliansens hantering av badhusfrågan. Vi socialdemokrater anser att detta inte bara gäller sättet att hantera badhusfrågan, detsamma gäller sättet att hantera södra flygeln och privatiseringen av den tekniska förvaltningen. Därför har vi, på olika sätt, tvingats protestera mot det inkompetenta sätt dessa frågor beretts och hanterats.

Till skillnad mot högeralliansen, röstar vi inte blint för alla privatiseringar, men vi har heller ingen avsikt att kategoriskt rösta nej. I exempelvis frågan om Södra flygeln är det inte omöjligt att vi alla kommit till samma slutsats, om bara Robin Gustavsson hanterat ärendet på ett klokt sätt. Tyvärr avstår högeralliansen möjligheten att gemensamt och objektivt kunna väga de olika alternativen mot varandra innan vi går till beslut.

Innan vi socialdemokrater kan fatta ett beslut, vill vi framför oss ha ett beslutsunderlag där man tydligt ser de olika förslagens kostnader, fördelar och nackdelar. Dessutom vill vi veta både hur de påverkar våra medborgare och våra fyra tusen anställda i kommunen.

Detta tycker vi socialdemokrater är ett högst rimligt krav att ställa på den styrande högerallians som även Mikael Björklund och ”Folkets väl” ingår i.

Tommy Nilsson
Oppositionsråd