Vi vill ha kvar nattakuten på sjukhuset i Hässleholm

Man blir ju glad när man ser att det finns centerpartister som oroar sig för sjukhusets framtid i Hässleholm. Det jag tänker på är tidningsartikeln i Norra Skåne den 14 augusti med Kay Alfredsson och Bertil Johnsson. Deras oro delas inte av partikamraterna i regionfullmäktige.

Var står Per-Ingvar Johnsson (c) i denna fråga? Han är förvånansvärt tyst.

Förra valrörelsen hade Per-Ingvar en lång insändare i tidningen där han påstod att om socialdemokraterna vinner valet finns risk för att man kommer att avveckla sjukhuset i Hässleholm. Var han fick detta ifrån är obegripligt. Men förmodligen ville han precis som Berit Wirödal framställa sig som sjukhusets räddare för att vinna röster. Detta var mycket populistiskt.

Jag tycker att Per-Ingvar klart och tydligt deklarera för medborgarna var han står i denna fråga. Annars är han inte trovärdig. Vi socialdemokrater har också ställt frågorna till Berit Wirödal som tyvärr inte bemödat sig att svara oss. Berit och Henrik Hammar hade för några dagar sedan en insändare om sjukhuset i Hässleholm som jag inte tycker stämmer med verkligheten i det s.k. förnyelsearbetet som regiondirektören Sören Olofsson håller på med. Han säger klart och tydligt att uppdragen för de stora sjukhusen i Skåne skall utökas på bekostnad av de små. Regionstyrelsens ordförande Jerker Swanstein sade detsamma i en artikel i Sydsvenskan nyligen.

Nu börjar man avknoppningen med att stänga nattakuten i Hässleholm. Vad kommer härnäst?

Vi socialdemokrater vill ha kvar nattakuten i Hässleholm!

Rolf Delcomyn
Regionfullmäktigeledamot