Kampen går vidare efter 80 år

Kampen går vidare!

I ett gråmulet och regnigt Lunde så hedrades minnet av dem som stupade för militärens kulor vid demonstrationen i Lunde den 14 maj 1931.

Kramfors AK:s ordförande Thomas Näsholm hälsade alla besökare välkommen till minnesstunden.

Några som talade vid minneshögtiden var Stefan Löfven IF Metall, Lars Ohly Vänsterpartiet och Bodil Hansson ombudsman SAP.

Idag efter 80 år är kampen för arbetarrörelsen lika aktuell som vid skotten i Lunde 14/5 1931 där 4 arbetare och ett barn fick sätta livet till från militärens kulor.

Man kan tycka att 80 år är en lång tid, och det är en lång tid, men i fackföreningsrörelsen pågår en ständig kamp för rättvisa och för att upprätthålla rättvisa så finns det ingen bortre gräns.

Vi kan idag se hur arbetsgivare vägrar att kollektivansluta sig och anlitar arbetskraft från utlandet för att erbjuda lägre löner. Regering och näringsliv arbetar idag för att löner inte ska höjas, utan vi ska vara tacksamma för att vi har ett arbete och har man inget arbete så tycker man det är okej att som ung arbeta gratis. Arbetsgivareorganisationen Almega propagerar för frysta löner och strejkförbud. Detta är något som vi från facken är starkt emot och aldrig kommer att acceptera.

Efter denna tragiska händelse så har det ändå kommit något bra, för att instämma i några rader som Susanne Sjöstedt (TÅ) skriver.

Utvecklingen i det svenska samhället och på den svenska arbetsmarknaden blev en annan, mycket tack vare händelserna i Lunde. Vad som hade kunnat utmynna i ytterligare motsättningar och våld – som sammanstötningar med dödlig utgång lett till i många andra länder - utvecklades i stället i Sverige en av de mest disciplinerade arbetsmarknaderna i världen. Inte för att fackens makt gentemot arbetsgivarsidan begränsades – tvärtom. Med fackliga rättigheter och makt följde ansvar och med ansvar följde fredsplikt fritt från våld och fritt från strejkbryteri.

Klicka här för att se bilder

Sidan uppdaterades senast: 2011-05-14 18:53

TopGallery