Ge ett bidrag till Utöya

SSU organiserar insamling för Utøyas återuppbyggnad

Terrordådet på Utøya var inte bara en mänsklig tragedi, det var ett angrepp på unga människors möjlighet till demokratiskt politiskt engagemang. Terrorn får aldrig segra.

Återuppbyggnaden av Utøya är viktigt för SSU:s systerorganisation AUF, men det är också viktigt för hela den skandinaviska arbetarrörelsen. SSU startar därför en insamling för återuppbyggnaden av Utøya och för fortsatt verksamhet kring demokrati och mänskliga rättigheter på ön. Insamlingskommittén leds av Jytte Guteland och består av alla tidigare nu levande förbundsordförande för SSU.

– Våld och terror får aldrig löna sig. Sorgen och vreden över det som skett kommer aldrig att försvinna. Det bästa vi kan göra är att bidra till att Utøya nu blir en ännu starkare symbol för ungdomars engagemang, demokrati och mänskliga rättigheter, säger Jytte Guteland, SSU:s avgående förbundsordförande.

SSU kommer vid fredagens ljusmanifestation på Sergels torg och i samband med sin kongress hålla bössinsamling.

Stöd via bank- och plusgiro

För organisationer och andra som vill bidra kan inbetalning göras via:

• Bankgiro: 5676-4962
  • Plusgiro: 32 28 64-0

Märk insättningen ”Utøya”.

Stöd via SMS

Du kan också bidra till insamlingen via SMS. Du skickar då Utöya100 för att skänka 100 kronor till nummer 72456. De koder/belopp du kan välja på är:

• Utöya50
  • Utöya100
  • Utöya150
  • Utöya200

Kommitténs deltagare är: Ingvar Carlsson, Bosse Ringholm, Lars Engqvist, Jan Nygren, Karl-Petter Thorwaldsson, Niklas Nordström, Mikael Damberg, Ardalan Shekarabi , Anna Sjödin och Jytte Guteland