"Nu krävs ett bostadslyft"

Fem SSU-distriktsordföranden uppmärksammar bostadsproblematiken.

Sverige har bostadsbrist. Bostadsbristen finns i de flesta svenska mellanstora och stora städer och de som drabbas värst av bostadsbristen är ungdomar. Ungdomar har inte pengar till att kunna hyra sin första eller andra bostad vilket gör att många tvingas bo kvar hemma även efter studenten. Vilket i många fall omöjliggör studier eller jobb på annan ort. Detta är inte bra och här krävs krafttag.

Under 70-­‐talet var det också bostadsbrist i Sverige och då såg man till att satsa på bostadsbyggande och byggde över en miljon lägenheter på tio år. Det måste gå att göra sådana satsningar igen! Det behövs fler bostäder och det betyder både nybyggda klimatanpassade bostäder, men också renovering av äldre och slitna lägenheter för att de ska bli mer miljövänliga och få en bättre standard.

Den största bostadslösa gruppen idag (och som förväntas drabbas mest av bostadsbristen) är 80-­‐ och 90-­‐talisterna. Enligt den partipolitiskt obundna siten jagvillhabostad.nu har andelen ungdomar som saknar bostad har stigit från 23 % 2003 till 32 % 2011.

Vi anser att det är alarmerande när fler och fler studenter på de svenska universiteten och högskolor har problem att hitta en bra och billig bostad nära skolan. Utbudet på studentbostäder måste utvecklas i samma takt som utvecklingen av de svenska universiteten och högskolorna.

Fler och fler ungdomar tvingas även köpa ett andra eller tredje handskontrakt på en hyreslägenhet i någon av de större svenska städerna för att ens ha en chans att få hyra en lägenhet centralt. Detta skapar en stor osäkerhet bland ungdomarna och segregation på bostadsmarknaden.

För att kunna möta den ökade efterfrågan på bostäder vill SSU bygga 40 000 bostäder per år, där minst hälften är hyresrätter. SSU vill satsa på klimatsmarta bostäder som är billiga att hyra och som ger ungdomarna friheten att kunna välja sitt boende. En frihet att kunna ta nästa steg i livet; studier, jobb eller bilda familj. Friheten att kunna ha ett eget boende måste också betyda trygghet. Alla ungdomar ska ha rätt till en trygg boendeform. En bostad ska vara en rättighet och det måste vara en del av den svenska välfärden.

Martin Andersson, Distriktsordförande SSU Västmanland

Caroline Frankesjö, Distriktsordförande SSU Örebro Län