Första Maj med framtidstro

Brofolket
Det lokala bandet Broafolket underhöll med folkmusik

Första Maj firades som vanligt på Torget i Fjugesta under temat "Utveckling och framtid i Lekeberg"

Kjell Edlund som är Socialdemokraternas ordförande och oppositionsråd i Lekeberg inledde. Han sa bland annat att landet står inför stora utmaningar efter åtta års borgerligt styre som lett till ökad arbetslöshet, en skola där flickor och pojkar inte lär sig tillräckligt och en försämrad välfärd.

- När det gäller skolan så kan Håkan Söderberg slå sig för bröstet hur mycket han vill och säga att Lekebergs ska bli landets bästa skolkommun. Men det är inte så muntert på Lekebergsskolan med allt för stora klasser och det vet Håkan, För att vi ska komma till en högre kunskapsnivå krävs det mer resurser särkilt i de tidiga åldrarna. Vi Socialdemokrater vill satsa på mindre antal elever och mer resurser i klasserna, sa Kjell.

Han tog också upp hur den styrande majoriteten i Lekeberg hanterar frågan med de ensamkommande flyktingbarnen. Där sätter Lekebergsaliansen profitörernas intressen framför kommunens bästa, genom att inte ens vilja utreda frågan om vi ska driva verksamheten i kommunens regi.

-När det gäller välfärden har högern under de åtta år de styrt vårt land sänkt skatter, flyttat makt från löntagarna och subventionerat branscher som inte varit lönsamma. De har skurit upp stora hål i skyddsnäten, sa Kjell Edlund och ackompanjerades av de kalla vindarna som påminde om den långa borgerliga regeringsperioden vi  haft i landet.

Bert Karlsson från LO-facken i Örebro och Lekeberg
Bert Karlsson

Bert Karlsson från LO-facken i Örebro och Lekeberg talade om de försämrade villkoren i A-kassan som skett under den borgerliga regeringsperioden. Han talade om det hårda klimatet som råder på dagens arbetsmarknad. Arbetsgivare skickar ut ett sms till de arbetslösa med ett jobberbjudande. - Om du inte svarar inom 30 sekunder, går jobbförfrågan vidare till nästa person, sa Bert.

Gunilla Pihlblad talar
Gunilla Pihlblad

Lekebergs egen kulturpersonlighet Gunilla Pihlblad höll sedan ett engagerande tal om Lekebergs kommuns 20-årsjubileum. Hon berättade både om det som hänt och om hur alla hjälps åt för att hitta lösningar så att kommunen utvecklas positivt.

Mellan talen var det också underhållning av det nybildade lokala bandet Broafolket som spelade folkmusik. Och traditionsenligt avslutade det hela med Internationalen.

Sidan uppdaterades senast: 2015-04-28 08:45