Solidaritet ett nyckelord på 1:a Maj

Robert Roos talade på Första Maj

Robert Roos från LO-distriktet var huvudtalare när Socialdemokraterna i Lekeberg firade 1:a Maj på Torget i Fjugesta. Han tryckte på att Första Maj är den dag då vi känner samhörighet med alla som kämpar för jämlikhet, frihet och solidaritet, var de än befinner sig.  Robert påminde om att nära 60 miljoner människor, varav hälften barn befinner sig på flykt i världen.

Han passade på att ge de borgerliga partierna en känga för att de vill att politikerna ska få bestämma över löner och anställningsvillkor. Deras förslag om att sänka lägstalönerna för att skapa jobb till nyanlända flyktingar, kommer att leda till att redan lågavlönade kvinnor kommer att få ännu lägre löner.

Vi behöver istället satsa på utbildning, bygga vägar och järnvägar och bostäder. 250 av landets kommuner har idag bostadsbrist och det behövs 700 000 nya lägenheter de närmast tio åren, sa Robert Roos.

Gunilla Pihlblad talade om ord
Gunilla Pihlblad talade om ord och deras innebörd

Gunilla Pihlblad talade om orden: människor, människovärde, välkomnande och delaktighet. - Jag tror att det stora flertalet flyktingar vill delta i samhällsarbetet, göra rätt för sig och betala tillbaka det Sverige har gett dem. Därför borde vi i Lekeberg kunna arbeta med en praktisk integration. Samhällets resurser är ju ansträngda och här kommer det så kallade civilsamhället in i bilden på ett naturligt sätt. Föreningar, kyrkor, politiska partier och kommunen kan tillsammans skapa en human Lekebergsmodell för förberedande integration. Det behövs till exempel fler händer i sjukvården, äldreomsorgen och inom skolan och det är som sagt var många välutbildade människor som vi har tagit emot.

Integration och solidaritet bör utgå från oss själva. Vad kan jag göra? Vad kan min förening göra? Vad kan vi tillsammans göra? Det handlar ju om människor och människor är en tillgång som vi behöver. Samtidigt som de behöver oss.

Bemöt människor så att allas lika värde beaktas. Var solidarisk och ställ upp för dem som har det svårare än du själv. Välkomna – möt människor så som du själv skulle vilja bli mött i samma situation. Då når vi i slutänden utveckling till gagn för oss alla. Och glöm aldrig att vi är människor allihop, sa Gunilla Pihlblad.

Kjell Edlund som är oppositionsråd för Socialdemokraterna talade också och talen varvades med sång av Agne Björklund, Maud Carlsson och Anneli Nilsson samt Elin Johansson.

Anneli Nilsson, Maud Carlsson och Agne Björklund

Elin Nilsson