Moldavien-projektet

Moldavien-projektet inleddes 2005. Det var ett Palmecenter-finansierat projekt genom partidistriktet. Palmecenter finansierade alla omkostnader, deltagarna fick medverka på fritid. I gruppen ingick från start Peter Legendi, Mariestad, Linda Larsson (numera Legendi), Götene och Fredrik Larsson, Götene. Fyra resor gjordes till Moldavien (2005, 2006, 2007 och 2008) och vi tog emot två delegationer (2006 och 2008).

Gruppen förändrades 2007 genom att Linda ersattes med Catharina Johansson, Gullspång och dessutom tillkom Mikael Ericksson, också han från Gullspång. 2007 slutade Peter Legendi i gruppen.

Fredrik var projektledare 2004, Peter 2005-2006 och Mikael 2007-2008. Vi saknar tyvärr bilder från den fjärde resan till Moldavien (Mikael, Catharina och Fredrik) och från moldavernas andra besök i Skaraborg (Götene och Gullspång).

Läs rapporter från flertalet utbyten...

Projektet övertogs 2009 av Jönköpings arbetarekommun.

Äldreboende i Badiceni i norra Moldavien
En tunn liten dam sken upp som en sol när det kom långväga gäster från Sverige. Besöket gjordes på fattighuset i Badiceni, en liten jordvägsort i norra Moldavien. 2005.
Moldaviska politiker och den skaraborgska delegationen i Soroca
Den skaraborgska delegationen tillsammans med en parlamentsledamot (längst bak) och lokala politiker från Demokratiska partiet i Soroca. 2005.
Fredrik, Peter, partiledaren, Linda
Dimitri Diacov, partiledare för Demokratiska partiet flankerad av fr.v. Fredrik, Peter och Linda. 2006.
Linda visar var Götene och Mariestad ligger
Linda pekar ut var Götene och Mariestad ligger på Europakartan. Resan till Moldavien gjordes i början av juni, moldaverna besökte sedan Skaraborg i slutet av augusti samma år. 2006.
Moldaviska politiker besöker skolan i Hällekis
De sju moldaverna besökte skolan i Hällekis. Barnen hade förberett frågor och var väl inlästa på Europas fattigaste land. 2006.
Kommunalrådet i Karlsborg beskriver hur en kommun fungerar
Kommunalrådet Peter Lindroth förklarar för moldaverna hur kommunen Karlsborg fungerar. 2006.

Personalen på moldaviska ambassaden i Stockholm
Personalen på moldaviska ambassaden i Stockholm. 2006.

Moldaviens ambassadör i Sverige, Mrs Nathalia Gherman
Ambassadör Nathalia Gherman är bekymrad över situationen med Transnistien, den ryska enklaven i Moldavien. 2006.

Mikael delar ut filtar på äldreboendet i Badiceni
Mikael får ett tack från den gamla damen på äldreboendet i Badiceni. Mikael delade ut filtar, som köptes av insamlade pengar från partidistriktets distriktsmöte. 2007.
Mikael berättar om Skaraborg för tolken, en parlamentsledamot och en partisekreterare
Mikael Ericksson förklarar Gullspångs kommun-nål för tolken Ana Buga, parlamentsledamoten Oleg Tulea och partisekreteraren Valeriu Cottaga i Demokratiska partiet. 2007.