S: Anställ simlärare i skolan!

Socialdemokraterna i Mölndal föreslår nu igenom en motion i fullmäktige av Marie Östh att Skolförvaltningen utreder möjligheten att lägga in kontinuerlig vattenträning i förskolan och ser över om det går att lägga in simundervisning inom ramen för skolgymnastiken. Samt att se över om det kan anställas simlärare/gymnastiklärare.

Idag bedrivs simundervisning av olika aktörer, en del har priser på upp till över 400: -/tim. I det fall föräldrar blir tvungna att anlita dessa riskerar det att bli en klassfråga. Att simma är grundläggande och dessutom ett av de mål skolan har att uppfylla. Drunkning är idag en av de vanligaste dödsorsakerna för barn mellan 1-4 år. Det är dessutom så att det handlar om livskvalité. Barn och ungdomar som inte kan simma, eller räds att vistas i närheten av vatten, kommer att välja bort många roliga stunder med sina kamrater eller sina familjer, exempelvis badsemester, fiske, kanoting med mera,

Vi tycker att om man vill att alla barn skall lära sig att simma och få vattenvana, och därmed bli förtrogna som vuxna för att i sin tur lära vidare, så behöver vi se till att simundervisningen blir obligatorisk redan från förskolan.

Det föreslår vi nu i en motion till fullmäktige i Mölndal.

Sidan uppdaterades senast: 2013-11-21 14:46