Första Maj

Första Maj 2012 lockade ett hundratal besökare och i år visade sig vädret från sin allra bästa sida. Inte en snöflinga i sikte!

Årets paroll var "Sverige i världen - världen i Sverige" och hade fyra mycket bra talare, Kenneth Östberg, Martin Andersson, Mikaael Björlestrand och Pierre Schori.

Emil från Folkhögskolan. Foto: Elizabeeth Pettersson Emil från Bergslagens Folkhögskola var engagerad att stå för musikunderhållningen. Han bjöd på både gammalt och nytt samt även en sång han skrivit själv.
Kenneth Östberg. Foto: Sten Nordström

Förste talare var Kenneth Östberg. Han talade om vården och framför allt vilket arbete och engagemang undersköterskor och sjuksköterskor gör. Det är viktigt att lyfta fram dem och att få upp lönerna så att fler kan jobba inom vården och ta hand om en allt äldre befolkning.

Martin Andersson. Foto: Elizabeth Pettersson

Martin Andersson, ordförande i SSU Västmanland talade därefter om ungdomsarbetslösheten, vilken skam den är för Sverige och hur vi kan få bukt med den.

Mikael Björlestrand. Foto Elizabeth Pettersson

Mikael Björlestrand från LO-facken i Norberg talade om vikten av kollektivavtalet, att det är det enda som garanterar dig som löntagare att du faktiskt får en lön och får semester och är försäkrad på ditt jobb.

Pierre Schori. Foto: Elizabeth Pettersson.

Pierre Schori, Socialdemokrat med internationell kunskap, talade om Sveriges vapenexport till diktaturer, om kriget i Afghanistan och om regeringens "politiska pyspunka". Han talade om att Sverige numera inte utför FN-uppdrag i fredsbevarande styrkor, utan att vi i stället är med och bedriver krig under Nato-flagg. Ett krig som inte gynnar afghanerna. Ett krig som förstör möjligheten för landet att själva, underifrån, frigöra sig från talibanerna. Han talade också om det finns ett samband mellan vad vi gör i Sverige som vi står för utomlands.

Micke B och Micke L lyssnar på Pierre Schori. Foto: Sten Nordström

Mikael Björlestrand och Mikael Ladman lyssnar på Pierre Schori.

Under dagen bjöds det på linssoppa med bröd samt kaffe och kakor.