Första Maj 2011

Första Maj 2011 var en upprepning från 2010, kallt, kallt och kallt! Det kom till och med några snöflingor!

Men vi som var där gjorde vad vi kunde för att hålla humöret uppe och lyssna på viktiga saker.

Årets paroll var "Kultur för en solidarisk värld" och var ett samarrangemang tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet, men även Bergslagens Folkhögskola.

förberedelser Föreberedelser i kylan. Bandet Eyes of Ice plockar upp instrumenten.
musikunderhållning

Bandet, som består av elever från Bergslagens Folkhögskola, spelade fyra låtar av vitt skilda genrer, det var både reaggae, jazz och hårdrock.

Micke Ladman Därefter talade Mikael Ladman ur ett fackligt perspektiv där han uttryckte sin oro över att facket försvagats och att främlingsfientligheten breder ut sig bland LO-medlemmarna.

Lycklig ungdom

"Lycklig ungdom" spelade, bland annat en sång på Orsamål.

Arent Persson

Arent Persson, rektor på Bergslagens Folkhögskola talade om vad som vad en stor bidragande orsak till att Folkhögskolan valde att etablera sig här i Norberg. Han menade att här i Norberg fanns en välkomnande och kreativ anda och att eleverna kom in i samhället redan från första dagen.

Åke Andersson

Åke Andersson nämnde den Regionala kulturplanen som ska antas inom en snar framtid, men läste även ett par dikter, en av Tomas Tranströmer och en av Göran Greider.

Maija och Olle

Därefter sjöng och spelade Maija Neverland och Olle Westin.

Henry Lehto

Henry Lehto talade därefter om konsten., betydelsen av konst för samhällets utveckling, att konsten behandlas styvmoderligt, att konsten för många politiker har en övre åldersgräns. Man ger alltså bara bidrag för konst upp till en viss åldersgräns, men Henry menar att konsten, rätten att uttrycka sig är livslång.

Mötesdeltagare

Maija och Olle avslutade med en sång av Mikael Wiehe.

Under arrangemanget, som lockade ett femtiotal åhörare, serverades linssoppa och bröd.