Insändare i Fagersta Posten 100909

I den allt mer intensiva valdebatten florerar många rykten med varierande sanningshalt. Det kan därför vara på sin plats med några klargöranden från oss Socialdemokrater i Norberg.

Bergslagen och Norberg är en spännande del av Sverige med en viktig och intressant historia. Om regionala och nationella intressen anser att det är så viktigt att synliggöra denna industrihistoria att man vill satsa pengar på att skapa ett Bergslagens Medeltidsmuseum på Nya Lapphyttan så ska vi inte hindra det – tvärtom! Norberg har allt att vinna på att fler besökare hittar hit, att vår historia presenteras på ett intressant och lättillgängligt sätt och att alla våra kulturhistoriska platser får den uppmärksamhet och status de förtjänar. Men – och det är ett viktigt men – förslaget om ett Bergslagens Medeltidsmuseum bygger på att externa intressen finansierar både investeringar och drift. Norbergs kommun ska vara aktiv i processen och se till att ett eventuellt Bergslagens Medeltidsmuseum blir precis så bra som vi vet att det kan bli.

Åsa Eriksson och Arne Pettersson (S) Norberg

Sidan uppdaterades senast: 2010-09-16 20:02