Ett delvis förändrat läge

2011-08-28

Just som fullmäktige i Norberg hade beslutat att vi ska bygga en Idrottshall med fritidsgård skakade det till i världsekonomin.

Osäkerheten om vad som kommer att hända med utvecklingen i Europa och USA fick snabbt konsekvenser för Norbergs ekonomi. Från juni till augusti minskade de prognostiserade skatteintäkterna för Norberg nästa år med 6 Mkr.

Jag beklagar det kommunala kostnadsutjämningssystem vi har idag som gör att en liten kommun med minskande befolkning betalar in mer än vi får tillbaka från systemet. Jag gnisslar tänder när jag tänker på hur maktlösa vi är inför det som händer på finansmarknaden och hur det påverkar våra inkomster. Men framför allt är jag fast besluten att trots läget i världsekonomin jobba för en långsiktigt positiv utveckling av Norberg.

Alla som är förtroendevalda politiker vet att det inte är någon dans på rosor. Nu, när läget är så pass osäkert som det är i världen, måste vi ha modet att vidta ett antal åtgärder för att återigen få kommunens ekonomi i balans på kort sikt och stå starka för framtida satsningar på lång sikt. Enligt min mening är en av de åtgärderna tyvärr att skjuta på bygget av Idrottshall tills prognoserna för Norberg återigen visar på ett ekonomiskt överskott. Det känns tråkigt att behöva bromsa den processen innan den ens hunnit komma igång men vi kan inte kalla oss ansvarsfulla om vi inte ser till att kommunen har en ekonomi som håller över tid. Det är inget självändamål men en helt nödvändig förutsättning för att kunna göra de satsningar som krävs inför framtiden.

Åsa Eriksson (S)

Kommunalråd Norbergs kommun