Insändare i FP 141031

Som medborgare och kommunpolitiker ställer vi oss bakom de åtaganden som Sverige har ingått gällande asylprövning. Det är självklart att landet Sverige ska erbjuda människor som flyr för sina liv en tillflyktsort. Våra tre kommuner, liksom många andra, behöver dessutom nya invånare, fler erfarenheter och andra kompetenser. Ur den synvinkeln är det ytterst välkommet med inflyttning från andra länder. Det vi vänder oss emot är de systemfel och den brist på styrning som råder i mottagandet och som leder till att några få kommuner får ta ett orimligt stort ansvar.

Antalet asylsökande som kom till Sverige förra året motsvarar 0,5 procent av Sveriges befolkning. Det innebär 30 personer i Norberg, 65 personer i Fagersta eller 22 personer i Skinnskatteberg. Men idag har vi en situation där många kommuner knappt hyser några asylsökande alls medan antalet i andra kommuner överstiger 12 procent av befolkningen.

Våra kommuner hyser idag tillsammans 1 220 asylsökande. Det innebär stora påfrestningar på våra samhällen.

Vi socialdemokrater ser ett mångkulturellt samhälle som en styrka och en rikedom. Vi tror inte på att göra skillnad på människor. Vår ideologi bygger på solidaritet och att bekämpa orättvisor som finns i samhället. Solidaritet för oss känner inga nationsgränser.

Men vi ser det ovärdiga i mottagandet av dessa människor och vi ser brister i ett system som kommunerna inte kan råda över. Det är helt orimligt att Migrationsverket med ett par veckors varsel öppnar asylboenden på små orter som i ett huj ökar elevantalet i kommunen med 25%. Det är stötande att privata aktörer kan tjäna grova pengar på att hysa människor i nöd samtidigt som de kommunala verksamheterna inte har resurser nog att möta de ökande behoven.

Regeringen måste styra Migrationsverket så att de asylsökande placeras i alla Sveriges kommuner. Staten måste också ta ett större ekonomiskt ansvar för mottagandet och ordna sysselsättning för människor som bara går och väntar hela dagarna. Vi välkomnar beskedet från Konkurrensverket att upphandling av asylboende kan styras till orter där samhällsservice finns. Det som förvånar är att Migrationsverket, trots upprepade påstötningar från oss kommuner, inte har använt sig av den möjligheten tidigare.

Hänsyn måste tas till arbetsmarknadsutsikter och invånarantal när asylboenden öppnas. Det handlar om att skapa ett värdigt mottagande av människor. Regeringen och Migrationsverket måste se till att alla får en vettig chans i sitt nya land.

Marino Wallsten (S), tillträdande KSO, Fagersta
Åsa Eriksson (S), KSO, Norberg