Insändare i Fagersta Posten 110217

Svar till ”Lägenhetssökande, men inte hos NVK, Norberg”

Skribenten är mån om kommunens utveckling och ger oss politiker råd. Det är vi tacksamma för. I det här fallet lyder rådet att kommunen bör lämna Norra Västmanlands Kommunalteknikförbund (NVK). Jag delar inte skribentens uppfattning i den frågan.

Att underhållet är eftersatt i flera av de fastigheter som kommunen äger är väl känt och det är något som jag djupt beklagar. Tidigare politiska styren har prioriterat annan verksamhet och, i mina ögon, blundat för den renoverings-bomb som tickar på. En del av våra hyresgäster får betala priset nu. Vi som styr kommunen idag försöker jobba ikapp det underhåll som inte har skett men det kostar oerhört stora pengar och tar tid.

Sedan Norbergs kommun gick in i NVK har vi kunnat öka professionaliteten i verksamheten, minskat kostnaderna för administration och därmed frigjort mer medel till service och underhåll. Hyresfastigheterna bär sina egna kostnader, d v s de pengar vi får in i hyresintäkter finansierar drift och underhåll. Om vi skulle låta hyran ligga oförändrad finns det således inte pengar till välbehövliga renoveringar. Därför är hyreshöjningar helt nödvändiga men vi är måna om att hålla dem på en nivå som ligger i linje med övriga regionen.

De senaste åren har vi ökat takten i de planerade renoveringarna i verksamhetsfastigheter och hyresfastigheter men från en väldigt låg nivå. Jag förstår att det är många hyresgäster som väntar på att deras lägenhet ska få den ansiktslyftning och standard som man som hyresgäst kan förvänta sig. Trots detta får NVK i alla undersökningar mycket högre betyg av sina hyresgäster än vad de privata hyresvärdarna i kommunen får av sina så i jämförelse står vi oss ändå bra.

Åsa Eriksson (S)

Kommunalråd