Insändare i FP 2009-08-14

Sluta bolla arbetslösa mellan olika instanser!
Många som är eller har varit arbetssökande kan vittna om hur olika myndigheter konstaterar att ”Du kan inte få hjälp här, du måste vända dig någon annanstans”.

Våra välfärdsorganisationer har tyvärr, i effektivitetens (?) namn, fått så snäva uppdrag att många människor inte passar in i det. Individen ramlar, som det heter, mellan stolarna eller bollas runt i systemen. Arbetsförmedling, Försäkringskassa, Socialtjänst, Arbetsmarknads- och Integrationsenhet och primärvård/psykiatri måste få ett mycket tydligare uppdrag att arbeta tillsammans så att denna vansinniga rundgång får ett stopp! Idag ägnar vi oss åt slöseri med humankapital, slöseri med samhällsresurser och – det värsta av allt – ett helt förkastligt sätt att möta människor i behov av stöd och hjälp. Det stuprörssamhälle vi har byggt upp är i vissa fall förnedrande, ineffektivt och ibland helt kontraproduktivt, hävdar jag.

Det är hög tid att samla alla stödinsatser på ett ställe, med ett gemensamt mål: att alla individer ska få hjälp att öka sin arbetsförmåga så mycket det går och att hitta ett arbete där förmågan behövs. Trots rådande långkonjunktur och höga arbetslöshet är de flesta bedömare överens om att våra arbetsgivare inom en snar framtid kommer stå inför kompetensbrist. Vi socialdemokrater delar en ideologi om alla människors lika värde. I det ingår, anser jag, att alla individer behövs i vårt samhälle, det gäller bara att hitta vägar dit.

Som myndighetsuppdragen ser ut idag har tjänstemannen lite tillspetsat ”lyckats” när klienten inte längre är ett ärende hos den egna myndigheten (utan kanske har skickats någon annanstans). Hur lyckat är det för individen och hur lyckat är det för samhället?

Sveriges Kommuner och Landsting har lagt ett förslag som heter En gemensam ingång för alla arbetssökande (ENIG). Det förslaget innebär just det jag saknar; en plats, en chef och ett gemensamt mål. Detta, att ge det individuellt anpassade stöd individen verkligen behöver för att uppnå arbetsförmåga, stämmer väl överens med socialdemokratins grundläggande värderingar om solidaritet och att alla ska erbjudas samma möjligheter. Ett långsiktigt inriktat stöd från flera olika instanser, med möjlighet till många typer av små och stora insatser, är för vissa individer enda chansen till egenförsörjning och ett mer hållbart liv. Det är vår skyldighet att verka för att det blir verklighet!

Kommunstyrelsen i Norberg har anmält intresse att bli pilotkommun med En gemensam ingång för alla arbetssökande. Den borgerliga regeringen är kallsinnig och verkar tycka att arbetsmarknadspolitiken är bra som den är. Låt oss hoppas att regeringen inser fördelarna med ENIG så att vi på allvar kan organisera välfärden till nytta för dem som den är till för.

Åsa Eriksson, (S) Norberg

Sidan uppdaterades senast: 2010-08-17 19:59