Äntligen!

I torsdags var det en stor dag för oss Socialdemokrater. Efter åtta år i opposition var det äntligen dags för maktskifte i riksdagen. Vi riksdagsledamöter har under veckan haft upprop, valt talman och avverkat rutinärenden. Enligt lagen bordlade vi talmannens förslag till statsminister två gånger.

I torsdags var det äntligen dags.  I kammaren röstade vi för Stefan Löfven som statsminister, och under fredagen presenterade han regeringsförklaringen och regeringen. Det känns stort! Nu får vi äntligen möjlighet att jobba för en annan riktning i Sverige.

Visst är det fantastiskt att vi får en statsminister som gjort en sådan resa. Att börja sitt liv som fosterbarn, sin yrkeskarriär som svetsare i Örnsköldsvik och sin fackliga bana inom If Metall, för att slutligen uppnå ett av Sveriges högsta ämbeten, säger något om vilket fantastiskt land vi lever i.

De senaste åtta åren har präglats av mycket prat om valfrihet och vad det innebär. Den borgerliga alliansen överlämnade samhällsansvaret till marknadskrafterna. Den starkes rätt har fått styra. Arbetslösa och sjuka har straffats för att de är lata och därför olönsamma.

Denna människosyn har straffat sig själv. I Stockholms läns landsting, som har gått längst med privatiseringarna inom sjukvården, har kostnaderna för sjukvården och för sjukskrivningarna ökat kraftigt. Att överlåta viktiga samhällsfunktioner åt marknaden är inte lönsamt för samhället. Valresultatet visade tydligt att svenska folket tröttnat på det moderata privatiseringsprojektet.

Stefan Löfvens regeringsförklaring pekade ut en helt ny färdriktning för Sverige. Den handlade om hur vi tillsammans ska göra Sverige bättre. Vårt övergripande mål om lägst arbetslöshet i Eu till 2020 ska nu göras till verklighet. Vi ska arbeta för bättre skolresultat, minskade klyftor och en trygg välfärd. Kvaliteten ska styra och inte vinstintresset. Det ska sättas stopp för vinstjakten i skola, vård och omsorg. Dessutom måste vi ta ansvar för vår miljö.

Det är en historisk regering som tillträdde i fredags. Det är första gången som Miljöpartiet är med i en regering. Socialdemokraterna har tidigare regerat med andra partier, men för Miljöpartiet är det första gången.  Det är viktigt att komma ihåg att detta är en minoritetsregering. Det kommer att krävas hårt arbete i riksdagens olika utskott får att vi ska kunna lotsa alla regeringsförslag till positiva beslut i riksdagen. Det blir tufft, men det blir roligt! Äntligen får vi möjlighet att förverkliga vår politik och lämna oppositionsåren bakom oss.

Men allra gladast är jag åt att Sverige leds av svetsaren från Örnsköldsvik. För mig som socialdemokrat betyder verklig frihet att alla, oavsett bakgrund, ska kunna uppnå sina drömmars mål.

Kristina Nilsson (S)

Riksdagsledamot Västernorrland