Får jag LOV?

Så har arbetet i riksdagen börjat ta fart. Det är en fantastisk känsla att äntligen kunna göra skillnad i verkligheten. Att höra Stefan Löfven avge regeringsförklaringen var som ljuv musik i mina öron, efter åtta år av borgerligt styre. Äntligen en regering som sätter människan främst, fokuserar på allas rätt till arbete och vägen mot ett jämlikt och jämställt samhälle. För att förverkliga det vi vill kommer det att krävas hårt arbete och samarbete med många. Själv har jag nu tagit plats i socialutskottet, där jag främst kommer att arbeta med hälso- och sjukvården.

Tyvärr kommer vårt förslag om förändringar vad gäller primärvården med största sannolikhet att röstas ned av borgarna tillsammans med Sverigedemokraterna. Det blev tydligt i onsdagens debatt. Vi vill göra en förändring som innebär att landstingen själva ska kunna avgöra om de vill ha privata utförare av primärvård, istället för som det är nu, att alla är tvingade att ha det. Jag kan inte se vad det är som borgarna tycker är så farligt med det. De landsting som vill, kan fortsätta att ha det som idag, men de får själva bestämma. Detta har egentligen ingenting med rätten att välja vårdcentral att göra. Patienterna kommer att få fortsätta välja, precis som förut, mellan de vårdcentraler som finns. Skillnaden blir att den som vill starta en vårdcentral måste få ok från landstinget. Jag tycker att det är rimligt att den som betalar ska ha inflytande över vad som ska köpas, och var det är lämpligt att etablera en verksamhet.

På förra regeringens uppdrag har riksrevisionen granskat hur det står till med primärvården och effekterna av LOV som blev obligatoriskt 2010. Enligt Dagens medicins källor innebär denna rapport skarp kritik mot effekterna av vårdvalet. Kontinuiteten och möjligheten till en fast läkarkontakt har inte blivit bättre. Klyftorna mellan människor har ökat när det gäller tillgång och kvalitet i primärvården. Människor i socioekonomiskt väl utvecklade områden (de rika) har fått det bättre, men inte äldre, personer med kroniska sjukdomar eller med andra stora vårdbehov. Ojämlikheten har alltså inte minskat, snarare tvärtom.

Vi socialdemokrater har inget emot andra utförare än det offentliga, men syftet måste alltid vara kvaliteten och ständiga förbättringar för medborgarna. Syftet får aldrig vara att dela ut så stora vinster som möjligt till aktieägarna på bekostnad av kvaliteten. Skattepengar ska gå till det de är avsedda för och inget annat. Här skiljer vi oss åt, och Sverigedemokraterna visar tydligt att de är ett borgerligt parti som sätter riskkapitalisternas vinstintressen före medborgarnas. Det ska bli intressant att höra hur den blå-bruna majoriteten kommenterar riksrevisionens rapport som preliminärt ska presenteras den 11/11. Får jag LOV att föreslå att ni ändrar er? Det vore att ta ansvar för Sverige i verkligheten, inte bara i retoriken.

Kristina Nilsson (S)

Riksdagsledamot Västernorrland.