Nya ord som jag helst vill glömma

I onsdags var det partiledardebatt i riksdagen. Den gav en bra sammanfattning av förd politik, inte bara under den gångna mandatperioden, utan under de åtta år vi har haft en borgerlig regering.

Jag blev påmind om att svenska folket har lärt sig ett antal nya ord under denna tid. Pensionärsskatt, läx-rut, fas 3 och utförsäkrad är några av dem. Dessa ord beskriver tydligt den förändring som har skett i samhället. Det är inte längre rättvisa och samma möjligheter för alla som gäller.

Pensionärerna måste idag betala högre skatt än de som arbetar. Rika föräldrar får skattelättnad för att kunna köpa läxhjälp till sina barn. Långtidsarbetslösa tvingas arbeta för slavlöner med oseriös sysselsättning. Allvarligt sjuka människor förnekas sjukpenning och tvingas söka socialbidrag. Så har det blivit i de nya Moderaternas Sverige. Det välfärdssamhälle vi har byggt upp tillsammans håller på att raseras.

Det allvarligaste av allt är att regeringen inte nämnde med ett ord den höga arbetslöshet vi har i landet. Fredrik Reinfeldt sade för åtta år sedan att hans regering skulle utvärderas på jobben. Pressad av Socialdemokraternas mål, att Sverige ska ha den lägsta arbetslösheten i EU år 2020, har regeringen presenterat ett eget mål. Deras mål innebär att 5 miljoner svenskar ska ha jobb vid samma tidpunkt. Det skulle innebära att vi år 2020 skulle ha en arbetslöshet på 6,2 procent. Det är samma siffra som Fredrik Reinfeldt 2006 kallade för massarbetslöshet. Jag hoppas att svenska folket inte går på deras siffertrixande längre!

Vi ser att skattesänkningarna inte har gett några nya jobb. Arbetslösheten har ökat. Därför krävs det nya tag för att få fart på Sverige. Vi behöver bygga nya bostäder och investera i nya vägar och järnvägar, men också i ny klimatvänlig teknik som efterfrågas i hela världen. Människor måste få chans till utbildning så de kan ta de jobb som finns.

Det är viktigt med nya jobb, men lika viktigt är att folk har fasta jobb. Det måste bli slut med olika typer tim- och andra korttidsanställningar, som erbjuds framför allt kvinnor. Utan fast jobb kan man inte få hyreskontrakt, ta ett lån eller planera sitt liv över huvud taget.

Ett jobb med lön ger människor möjligheter att drömma och planera sin framtid. Det ger också nya resurser till samhället att anställa fler lärare och sjuksköterskor och att förbättra skola och äldreomsorg. Därför är jobben den allra viktigaste politiska frågan idag.

Det är dags att sätta stopp för skattesänkningar, privatiseringar och utförsäkringar. Det är dags att bygga upp ett samhälle som vi åter kan vara stolta över, och vissa ord hoppas jag att vi så småningom helt kan glömma.

Kristina Nilsson (S)

Riksdagsledamot Västernorrland