Kristina Nilssons krönika v. 44

Det brinner i Sverige

Den gånga veckan har varit minst sagt omtumlande. I torsdags morse rapporterade morgonnyheterna ännu en gång om ett tilltänkt asylboende brunnit ner. Denna gång är det ett gammalt ålderdomshem som var tänkt att användas som bostad för människor på flykt. Sedan i mars har ca 15 asylboenden runt om i Sverige utsatts för bränder. I Östersund har man beslutat om att beställa bevakning från Securitas till samtliga bostäder för ensamkommande barn. Vi behöver vakter för att skydda ensamkommande flyktingbarn, en del under 10 år, från att utsättas för bränder! Än mer skrämmande är det att läsa kommentarer i sociala medier där man hyllar den som tänt på. Lite senare nås vi av nyheten om den fasansfulla attacken mot barn i en skola i Trollhättan, som senare visar sig ha rasistiska motiv.

Jag har svårt att ta in att det verkligen händer i Sverige!

Två dagar tidigare har Sverigedemokraterna i riksdagen förklarat misstroende mot finansministern och regeringens budget. Att de därmed säger nej till mer personal i sjukvård, omsorg och skola, höjd a-kassa och rättvisare skatt för pensionärer är inget de talar om, trots att de säger sig värna om detta. Själva har de föreslagit besparingar på i runda slängar 90 miljarder inom offentlig sektor. Hur går detta ihop? Svaret är att det gör det inte. Deras mål är att skapa politiskt kaos. I kaos uppstår förvirring, misstro, desperation, förtvivlan och hopplöshet. Det är den mylla som deras negativa människosyn och drastiska åtgärder kan växa i. Tyvärr har de lyckats rätt bra. Jag hör en del människor omkring mig beskriva Sverige som ett land i total katastrof, där ingenting längre fungerar. Det är ingen slump att SD sprider artiklar om att allt håller på att gå åt helvete i Sverige, samtidigt som migrationsverket presenterar siffror kring hur många människor som söker asyl.

Samtidigt är det viktigt att se att vårt land just nu är utsatt för svåra prövningar.  De utmaningar vi ställs inför på grund av att många människor flyr kommer att vara både många och svåra, men vi kommer att klara av det. Vi måste också se till att så många som möjligt hjälps åt, både inom EU och i Sverige.  Helt enkelt för att vi vill. Helt enkelt för att vi kan sätta oss in i den fruktansvärda situation de flyr ifrån. Helt enkelt för att ett barn som spolats upp på en strand är ett barn för mycket. Därför samlar vi oss nu. Idag har regeringen och allianspartierna ingått en första överenskommelse. Jag hoppas att det blir fler, för landets bästa.

Kristina Nilsson (S)

Riksdagsledamot Västernorrland