Kristina Nilssons krönika v.38

Nu vänder det!

För knappt två veckor sedan delade jag en krönika av Herman Lindqwist på Facebook. Den hette ”SD-monstret är på väg att sluka oss alla”. Den handlade om hur Sverigedemokraterna växer, och nu är större än Centern, Folkpartiet och Kristdemokraterna tillsammans. Som Socialdemokrat kände jag mig förtvivlad och enormt frustrerad över hur vi i Sverige hade hamnat i den situationen. Jag hörde Jimmy Åkessons sommartal där han beskrev Sverige. Han kallade Sverige för vanstyrt och i kaos, och att landet karaktäriseras av maktmissbruk och makthavare som inte vet något om verkligheten. Han beskrev ett land som jag inte alls känner igen. Det var många människor som lyssnade och applåderade. Det skrämde mig verkligen.

Så inträffade då det fasansfulla att den lille pojken Alan Kurdis döda kropp spolades upp på en strand i Turkiet och bilden spreds över världen. Självfallet vet vi att barn dör i världen av svält, krig och katastrofer, men nu fick döden ett ansikte och ett namn. Så oerhört sorgligt! Nästan omedelbart upplevde jag att debatten och diskussionen svängde. Plötsligt ville alla göra något för att detta fasansfulla inte ska hända igen. Människor samlas för manifestationer, insamlingar av pengar startas och runt om i landet talar man om hur man kan hjälpa till. Det gör mig så glad och stolt. Vi visar att vi i Sverige är ett medkännande folk, med stort hjärta och att vi vill göra skillnad. Att vi bryr oss om andra människor, välkomnar dem som flyr från krig och förtryck och tror på att vi alla kan leva tillsammans för att vi alla är människor.

Självfallet finns det problem med att ta emot många flyktingar, men de problemen måste lösas. Regeringen ska ta sitt ansvar, och förra veckan presenterades ett paket av insatser för att snabba på vägen till arbete och utbildning för nyanlända. Glädjande är också att Folkpartiet ändrat sig och nu säger att det måste vara så att alla kommuner måste hjälpas åt. Ingen ska smita undan sitt ansvar, för kräver vi att alla länder i EU ska hjälpa till, måste vi väl rimligen kunna säga detsamma om våra egna kommuner. Dessutom måste vi på stopp på de växande klyftor som de senaste åtta åren ökat i rekordfart. Det måste finnas bostäder, bra skola och fungerande sjukvård. Regeringens höstbudget blir ett första steg.

Kanske har lille Alans död inte varit förgäves. Kanske har den inneburit ett uppvaknande, som innebär slutet för den egoism, inskränkthet och rädsla som fått folk att applådera en partiledare som spelar Ultima Thule på orgel och predikar för stängda gränser och som hellre vill tala om hur olika vi är, än att vi alla faktiskt är människor: mammor, pappor och barn.

Kristina Nilsson (S)

Riksdagsledamot från Västernorrland