Våra viktiga vatten

Att tillståndet i vår miljö behöver förbättras är vi många som är överens om. Därför är det glädjande att se att Naturvårdsverket nu förmått prioritera 2,7 miljoner kronor till Västernorrland för tillsyn och utredning av förorenade områden. En stor del går till riskklassning av de fiberbankar som finns i havet, och som kan påverka oss och framtida generationer om vi inte har kontroll. De kan innehålla flera olika gifter som arsenik och kvicksilver, och är ett giftigt arv från tidigare miljösynder.

Hur vi tar hand om våra vatten i framtiden är självklart lika viktigt. Nu har vi mera kunskap och framförallt måste vi våga tro på att det är möjligt att till exempel både klara miljön och vår framtida energiförsörjning. Vi ska självklart följa de regler som vi kommit överens om i EU. Förutom att vi riskerar vår miljö, riskerar vi böter om vi inte klarar av det. Just nu finns en utredning,

Vattenverksamhetsutredningen, med förslag som bereds i regeringskansliet. Här ska regeringen mejsla fram en politik genom bred samverkan. Förhoppningsvis är det många som vill vara med och bidra till lösningar som klarar både och. Vi har ett stort ansvar att inte överlämna miljöproblem till framtida generationer.

Det så kallade Vattendirektivet presenterades av miljökommissionär Margot Wallström, som nu är en del av regeringen. Det gör att jag känner mig trygg med att den röd-gröna regeringen kommer att hitta ett bra sätt att väga samman alla olika intressen och se till att vi klarar både EU rätten och att stå till svars inför kommande generationer.

Kristina Nilsson (S)

Riksdagsledamot Västernorrland