Kristina Nilsson Krönika, vecka 1

Välkommen 2016!

Så har vi lämnat 2015 bakom oss. Ett turbulent år på många sätt, med stora utmaningar på flera områden, i ett svårt parlamentariskt läge. Det känns verkligen bra att få lämna det och blicka framåt mot ett nytt år, som ännu är som ett oskrivet blad. Eller helt oskrivet är det ju faktiskt inte. Nu, för första gången sedan valet 2014, har vi äntligen en Socialdemokratisk budget på plats, och det kommer naturligtvis att göra skillnad i människors vardag.

Själv kommer jag att drabbas av det somliga beskriver som en ”skattechock”. Jag kommer att få betala cirka 300:-/månad i höjd inkomstskatt. Det gör jag så gärna, och jag hade gärna avstått lite mer då jag vet vad det kan användas till, och jag tror inte jag är ensam om att känna så.

För pensionärerna tas nu första steget mot att avskaffa den orättvisa pensionärsskatten som den borgerliga regeringen införde. I snitt kommer sänkt skatt och höjd pension att innebära 430 kronor mer i månaden för en pensionär.

Den bortre gränsen i sjukförsäkringen avskaffas. Det är inte en dag för tidigt! Ingen blir väl friskare av att bli fattig, och är man sjuk är det svårt att sätta ett exakt datum när man ska vara frisk och fullt arbetsför igen, det förstår nog de allra flesta. Vi satsar också på att människor ska slippa bli sjuka, genom att arbeta för jämlik hälsa och en hälsosam arbetsmiljö.

En höjning av A-kassan innebär att det blir lite lättare att klara sig när man behöver ställa om från ett arbete till ett annat. Jobben blir ju inte fler av att den som söker dem tvingas leva i fattigdom.

Våra unga erbjuds gratis tandvård upp till 21 års ålder. Det är bra, för just i den här åldern är det många som avstår tandvård för att man inte har råd.

Det här är några av de reformer som genomförs, som borgarna kritiserar oss för och kallar oss bidragsparti. I själva verket handlar det inte om bidrag eller inte bidrag. Det handlar om vad vi väljer att använda våra gemensamma tillgångar till. Jag vill se ett samhälle som håller ihop. Där den som har det sämst ändå kan leva på en acceptabel nivå. Helt enkelt ett samhälle där vi bidrar efter förmåga och får efter behov. Jag vill att våra gemensamma tillgångar ska användas till att utjämna klyftor i samhället, för det är jag övertygad om att alla tjänar på. Den här röd-gröna budgeten är ett första steg, men vi behöver göra mycket mer, så välkommen 2016, nu jobbar vi vidare!

Kristina Nilsson (S)

Riksdagsledamot Västernorrland