Står ni andra i Alliansen bakom?

Vid senaste kommunfullmäktigemötet i maj debatterades frågan om investeringsmedel för att inrätta en ny högstadieskola i Vuxenutbildningens lokaler (före detta Platåskolan). I debatten framgick att majoriteten S och V vill ha en ny skola där och är beredd att skjuta till medel för detta.

Alliansen å sin sida yrkade på avslag på äskandet med argumentet att frågan måste utredas vidare, trots den idag bevisligen kända ansträngda lokalsituationen för skolan.

Om sakfrågan ska man givetvis kunna debattera och även ifrågasätta kalkyler och antaganden gjorda av kommunens politiker och tjänstepersoner.

Däremot förekom i debatten kring lokalfrågan ett uttalande från M:s gruppledare, Lars Näslund, där han tämligen klart uttryckte åsikten att kommunstyrelsens ordförande (och Socialdemokraterna) medvetet beställer felaktiga kalkyler som underlag när beslut skall fattas om kommunens verksamheter.

Denna anklagelse upprepar sedan Lars Näslund i radion den 1 juni, där han påstår att vårt parti medvetet lurar kommunfullmäktige.

Förutom att det Lars Näslund säger är helt taget ur luften och oriktigt, sänker det också debattnivån till den lägsta möjliga när ledande politiker anklagas för att medvetet fara med osanning och manipulera kommunens tjänstemän att ta fram låtsaskalkyler.

Det blir också i förlängningen en fullständig misstroendeförklaring mot våra tjänstemän vars integritet, kompetens och yrkesheder ifrågasätts.

Som förtroendevald har man ett förtroendekapital att vårda. Det gäller gentemot invånare, anställda i kommunen samt gentemot våra partier. Att misstänkliggöra sina politiska motståndare utifrån inställningen att de inte talar sanning och fifflar med underlag är helt främmande arbetsmetoder för oss i Socialdemokraterna. Ett politiskt ledarskap byggt på dessa metoder som Lars Näslund hänvisar till ryms inte i förtroendeuppdraget enligt våra värderingar.

Men vill man spä på politikerföraktet, förminska kommunala tjänstepersoner och sänka debattnivån då agerar man som moderaterna i Örnsköldsvik.

Vi förväntar oss inte att M genom Lars Näslund ska ändra ståndpunkt, men vi måste däremot ställa frågan till övriga partier i Alliansen:

Står ni bakom det synsätt och de åsikter M framför och vad det i förlängningen kan leda till vad gäller debattklimatet i den lokala politiken?

Glenn Nordlund (S)

Kommunstyrelsens ordförande

Birgith Olsson Johansson (S)

Gruppledare för S