Först struntade M i ekonomiska utvecklingen ...

...  nu verkar Asplund vilja visa handlingskraft på hemmaplan

Debatt

Riksdagsledamoten Lena Asplund (M) har i riksdagen ställt en så kallad interpellation till statsrådet med ansvar för hälso- och sjukvården, Gabriel Wikström (S). Detta med anledning av den akuta krisen för sjukvården i Västernorrland. I veckan debatterades denna interpellation i riksdagen.

Asplund har antagligen för avsikt att på hemmaplan visa på handlingskraft genom att lyfta frågan i riksdagen. Jag kan bli något förundrad av Asplunds initiativ. Under mandatperioden 2011–2014 så var det nämligen Lena Asplunds partikamrater, under ledning av Per Wahlberg (M), som ledde landstinget.

Under dessa fyra år gick landstinget från ett överskott på 175 miljoner som den tidigare majoriteten efterlämnade sig (2010) till att efterlämna ett underskott på drygt 223 miljoner kronor år 2014. Hälso- och sjukvårdsnämnden, med ansvar för bland annat länets sjukhus, gick under den så kallade Sjukvårdsalliansens fyra år vid makten, back med nästan 700 miljoner kronor.

Under stora delar av den förra mandatperioden, ja från april år 2011 till april i år, så var Asplund förutom ledamot i riksdagen också ordförande för det moderata länsförbundets styrelse. Som ordförande för länsmoderaterna torde Asplund ha haft en stor möjlighet att påverka den politik man förde i landstinget. På riksnivå vet vi också mycket väl vad ni gjorde, där skatterna sänktes med drygt 100 miljarder kronor årligen. Pengar som så väl skulle behövas inom vården.

Den nuvarande majoriteten i landstinget har inte bara den otacksamma uppgiften att vända den ekonomiska utvecklingen i landstinget utan också betala tillbaka/återställa de stora underskott som moderaterna efterlämnade. Det största hotet mot en likvärdig vård i hela landet är inte åtgärder för att få en ekonomi i balans, utan när man helt struntar i den ekonomiska utvecklingen, för det var det ni moderater gjorde.

Så i stället för att interpellera statsråd i riksdagen så skulle du börjat tidigare och ställt krav på ditt eget landstingsråd, att inte bedriva vård i dag som framtida generationer måste vara med att betala senare. Så Lena Asplund, vad gjorde du egentligen för att säkerställa en likvärdig vård i Västernorrland och också resten av landet?

Kristina Nilsson

Riksdagsledamot (S) från Västernorrland