Vanja Lindstedt

”Ta en kaka, ja, men ta en kaka till” – eller – ”ta ett glas, ja, men nog kan du väl ta ett glas till…..”

Vanja Lindstedt heter jag, representerar nykterhetsrörelsen och organisationen IOGT-NTO. Jag är ordförande i föreningen Örnsköld med nästan 200 medlemmar och en alldeles nyrenoverad samlingslokal.

Arbetarrörelsen och nykterhetsrörelsen har ju levt sida vid sida under många år och kämpat för att utveckla och förbättra för människor. Därför känns det extra hedrande att stå här idag.

Idag inleds Folknykterhetens Vecka, som är viktig för nykterhetsrörelsen ur opinionssynpunkt. Temat för veckan är ”att utmana alkoholnormen”. I grunden handlar det om att se, utmana och bryta de förväntningar och grupptryck som finns kring alkohol i många sammanhang. Ett uttryck för det är ju frasen som jag inledde med ”ja, men nog kan du väl ta ett glas till” – ett slags ”alla-ska-med-filosofi” i samband med drickande både privat och med arbetskamrater.

IQ är Systembolagets dotterbolag och har som uppdrag att verka för en smartare syn på alkohol. De står för den lilla filmsnutt som sänts många gånger i TV och som blivit en ”snackis”. Den handlar om personalchefen som tar ett allvarligt samtal med den anställde. Det visar sig att den anställde varit för nykter på personalfesten. Ibland kan det vara nyttigt att vända på begreppen. Det blir överraskande och lite absurt. Jag tror det är därför en sådan film sätter sig i minnet. Det finns en verklighet bakom med otaliga exempel på personalfester, kickoffar, födelsedagsfester och partyn, där att dricka alkoholfritt är ett val som kräver en ursäkt.

I IOGT-NTO arbetar vi för att man i alla sammanhang ska kunna säga ”jag dricker inte alkohol” utan att behöva förklara varför. Utbudet av alkoholfria drycker är viktigt i det här sammanhanget.

Fotografiska museet hamnade i media när de som driver baren och restaurangen där presenterade att alla drycker är alkoholfria och vill man ha alkohol i dryckerna måste man säga till om det. Ett bra sätt att utmana alkoholnormen och vända på begreppen!

Tillsammans med mina dåvarande arbetskamrater skulle jag gå ut och äta middag. Vi skulle fira en arbetskamrats jämna födelsedag. Som jag kommer ihåg det var vi tre som ville ha alkoholfritt, däribland jubilaren. Vet ni, trots att restaurangen visste vem vi firade, så blev hon serverad sist……

Det krävs mera kunskap, förändrad inställning och service på restaurangerna när det gäller alkoholfria drycker.

Imorgon, måndageftermiddag, kommer IOGT-NTO att träffa representanter för restauranger här i stan´ och informera om alkoholfria drycker. På kvällen klockan 18.30, Fjällräven Center, är den som är intresserad välkommen – man får tips på goda alkoholfria drycker och smaka också, förståss!!!! Välkomna!!!!

Idag är temat ”alla människors lika värde”. Utifrån det och det faktum att vårt land mer och mer blir ett mångfaldens land – fler alkoholfria fritids- och nöjesmiljöer behövs. Tillsammans för Sverige ska vi arbeta för det!

Till sist: Härmed, 1 maj 2016, IOGT-NTO i Västernorrland utmanar arbetarrörelsen i Västernorrland att vara med i en förändring av alkoholnormen – tillsammans för Sverige och för alla människors lika värde!

Tack!

Vanja Lindstedt