Ulrika Karlsson

Kamrater!

Månadslönen för en heltidsarbetande 18 åring i hotell och restaurangbranschen är 15 016 kr. Hur mycket tycker vi att en vuxen människa ska tjäna? Problemet är inte bara låga löner utan att nästan ingen får jobba heltid eller får fasta anställningar.

För 100 år sedan stod man med mössan i hand och hoppades få jobba, idag sover man med telefonen för att inte missa chansen till jobb. För att bygga en tryggare arbetsmarknad behövs ett slut på missbruket av visstider och en begränsning av möjligheterna att stapla visstider på varandra i alla oändlighet. Så utbredda som visstiderna har blivit är det idag ett samhällsproblem. En fjärdedel av alla arbetarkvinnor som har jobb saknar ändå en fast anställning. Vi har istället olika former utav tim- och behovsanställningar. Kamrater! Det duger inte!

Vi behöver också en bra arbetslöshetförsäkring som lägger grunden för tillväxt och utveckling i ett land. Varför? Jo, för trygga människor bidrar till omvandling och förändring. Rädda människor är rädda.

Vi som samhälle och individer behöver en försäkring som ger oss möjlighet att fokusera på framtiden, på nästa jobb och på vad som krävs av mig för att ta mig dit. En bra arbetslöshetsförsäkring förhindrar också att arbetsmarknaden drivs mot en låglönemarknad där klyftorna i samhället ökar och människor dras allt vidare isär.

Arbetsmiljöarbetet måste stärkas! Ifjol omkom 53 personer på arbetet, nästan en varje vecka. Så får det inte fortsätta! Stress och arbetsgivare som inte tycker att vår säkerhet är viktig är några bidragande orsaker, även den psykosociala arbetsmiljön har kraftigt försämrats senaste åren. Många blir sjuka.

Vänner!

Sjukförsäkringen, det som finns kvar efter åtta år av borgerlig politik är inte värdigt! För vad är en sjukförsäkring? Jo, en försäkran om att när vi blir sjuka ska vi inte behöva sälja vårt hem.

När vi blir sjuka ska inte våra barn kastas ner i fattigdom.

När vi bli sjuka ska vi inte behöva gå till föräldrar eller svärföräldrar för allmosor eller lån. När vi är sjuka ska vi kunna fokusera på att bli friska istället för att oroa oss över familjens ekonomi. Därför kamrater måste utförsäkringarna upphöra! Inga bortre tidsgränser! Vi vill att fokus i försäkringen ska vara rehabilitering, på så sätt kan försäkringen bidra till att fler kommer i arbete och till ökad tillväxt.

Arbetsplatsen, arbetsmarknaden, samhället är inget vi kan förändra på en dag. Allt kräver uthållighet, klokskap och styrka, därför har alla fjorton LO förbund enats om ett stort antal mål ända fram till år 2028. Några av dessa är

Begränsning av visstiderna. Det får vara slut på daglöneriet!

Jämställda löner. Sluta undervärder kvinnors arbete!

Minska lönegapet mellan arbetare och tjänstemän! Idag är skillnaden historiskt hög i modern tid.

Heltid ska vara normen för alla på arbetsmarknaden.

Vänner

Vi samlas här i Övik idag för att demonstrera. Men vi samlas också världen över. Över hela världen står vi upp för människors rätt till fred och frihet. Till arbete och rättvisa.

På många ställen världen över får man inte demonstrera, idag samlas vi även för dem som tystas. Vi samlas för att ta strid mot dem som förtrycker och förföljer fackligt aktiva. Vi samlas för att ta strid FÖR demokrati och mänskliga rättigheter – världen över!

Vi kan tala kamrater, så låt oss tala! Även för dem vars röster kvävs.

Världen kan bättre!

Ulrika Karlsson