Kontsgräsplan

Konstgräs I Salem eller Rönninge?

Den hetaste frågan sen Rönninge Centrum har blossat upp och det rejält.

Placeringen av en fotbollsplan med konstgräs, Orren BP eller Salemsvallen? Det borde vara en relativt liten politisk fråga men ack vad man bedrog sig. Det har mullrat en hel del i kommunhuset och man kan undra varför? Socialdemokraterna har tillsammans med Liberalerna och Centern prioriterat Orrens BP i första hand och Salemsvallen i andra hand. Vi har ingenstans sagt att Salemsvallen är borta från agendan men att vi ville förlägga den första konstgräsplanen för 7­manna i Salemsdelen och då föredrog även RSF att den lades på Orren BP. Då behovet av konstgräsplaner är stort behöver man se lite längre än bara lyssna på den största fotbollsföreningen i kommunen. Kommunen befinner sig i en mycket intressant tillväxtperiod. Nya detaljplaner jobbas fram och under den närmaste 10­årsperioden kommer kommunens befolkning öka med några tusen. Det gör att behovet av fler planer kommer att finnas. Socialdemokraterna ser långsiktigt på detta med ett perspektiv som är längre än nästa år. 2016 konstgräs på Orren BP 2017 nytt konstgräs på Berga BP 2017 använd det bästa delarna och lägg på Salemsvallens 7­manna plan 2018 börja planera för, var man lägga och hur mycket ett nytt IP kan kosta. Det ska förhoppningsvis vara en fullstor 11­manna plan med löparbanor och en fullstor hall med läktare på bägge sidor. Mullret från kommunhuset kommer från vårt kommunalråd, som enligt vissa rykten hotat med att bryta alliansen om inte Liberalerna och Centern rättar in sig i ledet i frågan. När man hör kommentarer som ””det är skönt att någon äntligen står upp mot Lennart””. Då börjar åtminstone jag fundera hur det står till med ledarskapet i vårt kära Salem? Det handlar ”bara” om en 7­manna plan med konstgräs.

Gruppledare i kultur och fritidsnämnden Björn Wivallius
Sidan uppdaterades senast: 2016-02-08 14:30