Besök från Bolivia

ABF GÄVLEBORG FÅR VIKTIGT BESÖK FRÅN BOLIVIA 7-18 JUNI
Det är två av våra kamrater från ABF:s systerorganisation ABC i Bolivia som kommer på ett utbytesbesök.

Läs mer om Evaliz och Fransiska under bilden.

Fransisca Alvarado Pinto

Fransisca är en erfaren aktivist i Bolivias politik och folkbildning. Hon har en historia som fackligt aktiv i bondefacket på högplatån redan från 14 års ålder. Som 15-åring blev hon ansvarig för facket i hela region Oruro (ett län i Bolivia). Hon var sedan aktiv där fram till hon fick sin dotter Evaliz (se nedan) år 1994 och redan 1997 kom hon med i styrelsen för den motsvarighet till ABF som då bildades genom ett projekt med ABF i Gävleborgs län. Där var hon under en tid ordförande och en annan tid anställd koordinatör. Hon drev med framgång en idé om en sorts mödravårdspenning i en kampanj och den reformen genomfördes några år tillbaka i tiden.

Fransisca har alltid varit mycket drivande vad gäller ursprungsbefolkningens rättigheter och har fört en lång kamp i dessa frågor.

Evaliz Morales Alvarado

Evaliz är dotter till Fransisca och en ung aktivist i Bolivias politik och folkbildning. Hennes pappa är Bolivias president Evo Morales.

Evaliz har tillbringat 20 av sina 21 år bokstavligt talat mitt i folkbildningen, först i ett knyte på Fransiscas rygg men redan från 10-års ålder som ledare för barngrupper och sedan för ungdomsgrupper. Hon blev som 14-åring ansvarig för flera ungdomshus i Oruro län och har bl a drivit ett radioprogram om miljö för ungdomar.

Evaliz studerar nu juridik på universitetet i La Paz men är också djupt aktiv i att försöka få igång en grupp med politiskt aktiva ungdomar som ledare på nationellt plan.

Fransisca och Evaliz börjar sitt besök i Stockholm 8-9 juni med bl a besök på Palmecentret och riksdagsbesök, sen till Uppsala för en föreläsning den 9 juni. Den 10 juni kommer de till Sandviken för föreläsning och möten och sedan ska de till Hofors den 11-12 för liknande program.

Den 13-14 blir det vila och turism för att sedan delta på möten den 15/6 i Gävle-Sandviken.

De avslutande dagarna 2 dygnen tillbringas i Stockholm med besök på Skansen m m.

Sidan uppdaterades senast: 2015-05-27 11:52